Tuesday, September 2, 2008

MALAYSIA 51 TAHUN MERDEKA

Kita sebagai rakyat Malaysia meraikan dan merayakan Sambutan Perayaan Hari Kemerdekaan Malaysia kali yang ke-51 tahun pada 31 Ogos 2008 kemarin. Seluruh negara mengadakan aktiviti perbarisan sempena dengannya.

[Kenterangan Gambar: Antara anggota PSSTLDM yang sempat bergambar kenangan di Queensbay sebelum berjalan lalu, boleh nampak Jambatan Pulau Pinang di belakang.]

Tidak terkecuali Negeri Pulau Pinang di mana tempat terletaknya KD Sri Pinang. Walaupun kerajaan negeri telah bertukar tangan sambutan ini tetap dijayakan dengan sebaiknya.

Sambutan orang ramai agak kurang meriah jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lepas. Pentas VVIP yang menempatkan Tuan Yang Terutama Yang Di Pertuan Negeri Pulau Pinang, Tun Dato' Seri Utama Dr. Hj. Abdul Rahman Bin Hj. Abbas juga agak kecil. Mungkin kurang peruntukan atau ada sebab lain... hanya kerajaan negeri dan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sahaja yang boleh menjawab.

Lebih 10,000 orang terlibat dalam acara perbarisan dan perarakan di Queensbay. Berhadapan dengan Queensbay Mall Penang, semua kontinjen berjalan lalu dengan penuh semangat dan segak bergaya. Tidak terkecuali kontinjen dari Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) dengan kekuatan anggota seramai 60 orang meliputi staf regular TLDM, PSSTLDM dan PALAPES Laut dari USM.

[Keterangan gambar: Awal-awal lagi geng-geng navy dah sampai di Queensbay tapi tak berapa berani nak duduk-duduk atas batu kat tepi laut tu... takut seluar kotor. Putihlah katakan... Indahkan suasana pagi Merdeka di Queensbay?]

Pakaian pada hari itu adalah Putih / 2 Alfa (raptai tempohari adalah Biru / 2 Bravo), kasut potong dan tidak membawa senjata. Memang enjoy... free and easy... tapi berpeluh jugak.

Kali ini Kontinjen TLDM diketuai oleh LT Zolkefli Bahador PSSTLDM, seorang membawa 'playcard' Tentera Laut DiRaja Malaysia, seorang membawa bendera negeri, seorang bendera Malaysia, Jalur Gemilang dan seorang lagi bintara membawa navy ensign. Diikuti dibelakang oleh seramai 42 anggota yang terdiri daripada PALAPES dan anggota Lain-lain Pangkat (LLP).

Seperti yang telah diberitahu sebelum ini ada "lintas hormat udara" oleh pesawat boeng dan airbus; pada hari itu ada lebih kurang 3 biji yang melintas atas kepala. Memang sempoi!

Selain navy, ada kontinjen airforce, army, polis dan bomba disitu. Masing-masing berkenal-kenalan antara satu sama lain. Maklumlah nak jalan lambat lagi... sempat sembang-sembang dulu tepi laut. Apa pun jumpa lagi merdeka tahun depan.

Merdeka! Merdeka!! Merdeka!!!

No comments: