Friday, August 29, 2008

Raptai Penuh Merdeka Pulau Pinang

Kemarin, Khamis 28hb Ogos 2008 adalah hari raptai penuh sambutan Perayaan Kemerdekaan ke 51 tahun Malaysia peringkat Negeri Pulau Pinang. Kali ini seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, diadakan di Queensbay Pulau Pinang.

Boleh nampak Jambatan Pulau Pinang yang bersebelahan dan Pulau Jerejak di hadapan. Juga berhampiran dengan kompleks membeli-belah terkini di Pulau Pinang iaitu Queensbay Mall (ada Jaya Jusco di situ).

Ramai juga kontinjen yang mengambil bahagian kali ini lebih 100 kontinjen kesemuanya. Dan seperti biasa kontinjen keselamatan beruniform ini akan diletakkan pada sesi akhir perbarisan. Kali ini Kontinjen Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) diletakkan pada kedudukan nombor 92 dengan kekuatan anggota seramai lebih dari 60 orang.

Anggota-anggota yang terlibat terdiri daripada staf Unit Senggaraan Sg. Nyior, KD Sri Pinang staf regular dan PSSTLDM serta PALAPES Laut dari Universiti Sains Malaysia.

Kontinjen TLDM berada di tengah-tengah antara Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) dan Tentera Darat Malaysia (TDM) seperti selalunya, sebab kontinjen TLDM ni special banyak. Dengan hanya berkawad kaki, tidak membawa senjata dan berpakaian 2 Alfa / Putih pada hari sebenar nanti (masa raptai kemarin pakaian 2 Bravo / Biru), pakai kasut potong lagi, memang terserlah keayuan dan kehenseman geng-geng navy ni... jangan jelousss... Very enjoyable!

Kali ini ada kejutan untuk rakyat di Pulau Pinang kerana ada lintas hormat udara oleh pesawat-pesawat boeng dan airbus untuk anda... sempoilah tu mana ada kat tempat lain di Malaysia ni buat macam tu... pesawat besau tu... besst.

Nak tahu kenapa?... Ini kerana tempat perbarisan tu dengan Lapangan Terbang Bayan Lepas pun berada berdekatan jadi apabila kapal terbang berlepas bolehlah anda lihat di sana atas kepala sendiri, macam syncronised pulak dengan perbarisan kali ini... Very very enjoyable!!

Untuk lebih jelas lagi.... Datanglah sendiri ke Queensbay Pulau Pinang untuk acara Sambutan Perayaan Hari Kemerdekaan ke 51 Tahun Malaysia peringkat negeri pada jam 7.00 pagi, hari Ahad 31hb Ogos 2008 ini untuk memeriahkan dan meraikannya bersama-sama. Kami anggota-anggota TLDM akan Menunggu anda di sana. MERDEKA!

No comments: