Thursday, August 21, 2008

Perbarisan Tamat Latihan Perajurit Muda PSSTLDM

Lumut, Sabtu 16 Ogos 2008, Perbarisan Tamat Latihan Perajurit Muda Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Laut DiRaja Malaysia (PSSTLDM) Pengambilan 2006/2007. Acara ini juga biasanya dipanggil POP atau Passing Out Parade oleh anggota tentera laut.

Majlis ini disempurnakan oleh Panglima Tentera Laut (PTL), Yang Berbahagia Laksamana Datuk Abdul Aziz Bin Hj Jaafar, di Padang Kawad KD Pelandok, Pangkalan TLDM Lumut, Lumut, Perak Darul Ridzuan.

Saya tertunggu juga berita ini keluar dari media masa tempatan tetapi tak keluar, tak tahu kenapa. Memang kurang atau hampir tiada publisiti untuk aktiviti-aktiviti navy ni. Sebab tulah orang tak tahu apa itu PSSTLDM, peranan, aktiviti dan sebagainya sebab semua tu tak keluar media. Mungkin tak penting kot (bagi diaoranglah...), tapi bagi kita / kami yang ada kaitan dan juga sebagai rakyat Malaysia kita harus berbangga dengan anak muda kita yang sanggup "Sedia Berkorban", tinggalkan tugas hakiki, tanpa gaji lagi untuk menyertai aktiviti sukarela ini demi agama, bangsa dan negara tercinta. BRAVO ZULU! untuk mereka ini...

Datang lapor diri dengan kulit yang putih gebu... tapi balik dengan kulit yang hitam legam dibakar panas mentari tapi masih bersemangat tinggi, tahniah! Balik rumah mak pun tak kenal... anak sapalah ni...

Kekuatan anggota yang menyertai perbarisan kali ini agak berkurangan dari tahun-tahun sebelumnya, cuma seramai 212 anggota sahaja iaitu:
1. KD Sri Pinang - 4 anggota
2. KD Sri Medini - 16 anggota
3. KD Sri Manjung - 13 anggota
4. KD Sri Klang - 63 anggota, semua Perajurit Muda (PrM)
5. PSTL Kuantan - 18 anggota, semua Laskar Muda (LM)
6. PSTL Chendering - 27 anggota, sorang saja PrM yang lain LM
7. PSTL Tawau - 39 anggota
8. PSTL Labuan - 8 anggota
9. PSTL Sandakan - 23 anggota
10. PSTL Kuching - 21 anggota

KD Sri Pinang menghantar anggota paling sedikit tahun ini (dalam sejarah... nak buat macam mana dah itu je yang ada) manakala KD Sri Klang paling ramai dengan 63 anggota yang kesemuanya adalah Perajurit Muda. Mungkin sebab itu jugalah dua hadiah terbaik dibawa pulang oleh mereka agaknya, tahniah!

Penerima Hadiah Perajurit Muda PSSTLDM Terbaik
1. Keseluruhan - 8006734 PrM Muhammad Amer Zakariya (KD Sri Klang)
2. Akademik - 8005896 PrM Noorshahhila Maseri (KD Sri Klang)
3. Kawad Kaki (Lelaki) - 8005961 PrM Meor Hamdan Meor Lokman (KD Sri Manjung)
4. Kawad Kaki (Wanita) - 8006020 PrM Nurita Ramdani Ali (PSTL Tawau)

Kehadiran Ibu Bapa dan keluarga pada hari itu juga agak berkurangan sangat. Mungkin mereka tingal jauh dari Lumut, maklumlah anggota datang dari seluruh Malaysia hingga ke Sabah dan Sarawak. Lagi pula KD Sri Manjung dan KD Sri Pinang yang berada berhampiran dengan Pangkalan TLDM Lumut hanya menghantar anggota yang agak kecil jumlahnya kali ini.

[Keterangan Gambar: Jurulatih Kawad PW1 PPP (GI) Shaharim dan penyokong setia PSSTLDM dari Ipoh LK PPP Shah Murad yang datang memberi sokongan. Bergambar kenangan dan sebagai bukti kehadiran]

Selain Ibu Bapa, POP kali ini juga mendapat sokongan padu dari anggota-anggota PSSTLDM yang ada. Mereka datang memberi semangat kepada pelapis yang bakal menerajui negara dengan aktiviti kesukarelawan yang murni ini. Ramai juga yang hadir dengan berpakaian istiadat (Pakaian Nombor 1) yang segak di barisan tetamu.

Acara bermula jam 0715 dengan ketibaan para jemputan dan keluarga. 0730 - Panji-panji. 0735 - Penanda masuk baris. 0740 - Ketumbukan masuk Medan. 0745 - Ketibaan Pegawai Kanan dan Isteri. 0750 - Ketibaan Panglima Armada dan Isteri. 0755 - Ketibaan Timbalan Panglima Tentera Laut dan Isteri. 0800 - Ketibaan Panglima Tentera Laut dan Isteri dan lagu 'Samudera Raya' dinyanyikan.

Seterusnya pemeriksaan perbarisan oleh PTL. Habis sahaja pemeriksaan, perbarisan berjalan lalu dalam masa perlahan dan cepat jalan. Mantap juga mereka ini berkawad, tak sia-sia Jurulatih Kawad (GI) melatih mereka selama 2 minggu ni. Tak ada yang pancit pun. Acara kawad diteruskan dengan perbarisan mara mengadap. PTL menyampaikan ucapan tahniah dan seterusnya penyampaian hadiah. Sebelum perbarisan berjalan keluar Medan, doa selamat dibacakan.

Acara berakhir dengan jamuan ringan di Weapon Hut (Dewan Persenjataan) KD Pelandok. Alhamdulillah sedap... kita berjumpa lagi di POP tahun depan.

No comments: