Wednesday, August 6, 2008

ELAUN NAVY MASUK

25hb Julai, Anggota Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Laut DiRaja Malaysia (PSSTLDM) di KD Sri Pinang telah dibayar elaun latihan mingguan untuk bulan Jun lepas dan elaun ACT iaitu latihan lanjutan dikira seperti gaji harian berdasarkan gaji permulaan anggota TLDM tetap mengikut pangkat masing-masing. ACT tersebut adalah aktiviti Jalan Lasak di Trong, Perak pada bulan March lepas (lama tu baru dibayar yang aktiviti kat Pantai Merdeka pulak tak tau bila nak dapat…) Tapi kalau boleh dapat awal mesti best-kan macam dulu-dulu paling lewat 18hb dah boleh enjoy...

Elaun dibayar melalui bank askar istilah ini selalu digunapakai untuk Affin Bank. Cuma pi jolok kad keluar duit, tak macam dulu-dulu. Nak ambil elaun kena kawad dulu. Kawad Selaku Terima Gaji. Silap kawad tak dapat gaji... kesian kan? Semua dapat cash-lah waktu tu tapi sekarang dah pakai direct bank in. Kenangan kawad tu pun dah jadi sejarah.

Tapi, itulah… apalah yang diharapkan sangat dengan elaun. Semua tu ibarat satu pemberian yang diterima oleh anggota untuk membantu meringankan beban kewangan anggota yang menghadirkan diri untuk mengikuti latihan.

Berapa? Taklah banyak mana pun. Untuk pengetahuan semua, elaun latihan mingguan adalah dikira berdasarkan jam kehadiran (normally 4 jam). Setiap jam diperuntukkan oleh kerajaan untuk dibayar sebanyak RM5.80 untuk Pegawai dan RM4.00 untuk anggota Lain-lain Pangkat (LLP), Kadet dan Bakal Pegawai. Elaun yg diberi adalah sama untuk semua 3 perkhidmatan dalan Angkatan Tentera Malaysia, seperti Pasukan Simpana Sukarela Tentera Udara DiRaja Malaysia (PSSTUDM), Anggota Wataniah (Tentera Darat) dan termasuk JPA3 (RELA tak tau lah pulak berapa).

Jadi jika dikira seminggu ada 2 kali latihan mingguan iaitu hari Isnin dan Rabu, 8 kali sebulan dan setiap kehadiran adalah 4 jam ini bermakna 4 X 8 X 4 = RM128.00 sahaja. Walau bagaimanapun semua itu adalah berdasarkan kepada keaktifan anggota masing-masing. Yelah kan anggota sukarela… bila free barulah boleh join latihan.

No comments: