Thursday, January 15, 2009

Kursus Pegawai Kadet PALAPES Laut

Kursus Pegawai Kadet PALAPES Laut Tahun 1 Fasa 1 bagi Pegawai Kadet Palapes Laut Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM) di jalankan di KD Sri Pinang pada 1 - 13 Disember 2008 yang lepas.

Lama tu... 2 minggu berkursus di KDSP semasa cuti semester. Member lain sedap-sedap bercuti balik kampung tapi diaorang ni kena belasah kursus, apa nak buat. Pengalaman yang sukar dibeli di pasar raya mahu pun di hyper market. Walau pun cerita ini dah lepas tapi tak sempat publish lagi, kali ni baru berkesempatan.

Tujuan atau objektif kursus ini dijalankan adalah untuk memberi latihan asas PALAPES Laut kepada semua pegawai dalam latihan. Memberi pendedahan tentang sikap, disiplin, budaya dan kerjaya TLDM. Membina semangat setiakawan dan kepimpinan anggota di samping membentuk disiplin yang tinggi sepanjang latihan.

Pegawai Koordinasi Kursus kali ini ialah Lt. Masayu Jatun PSSTLDM yang bertugas mengendalikan dan mengawasi perjalanan kursus. Apa-apa masalah bolehlah dimajukan kepada beliau.

Bilangan pelatih kursus kali ini lebih 60 orang melapor diri dengan anggota teramai dari USM mengatasi UUM dan juga peserta perempuan mengatasi lelaki dari segi jumlah. Bila dah ramai macam ni, keperluan jurulatih juga mestilah ramai untuk mengajar dan mengawal perjalanan kursus agar lancar hingga ke penghujungnya.

Boleh dikatakan semua jurulatih yang ada (yang dah biasa mengajar kursus dan juga termasuk yang dalam simpanan dipanggil) terlibat dalam menjayakan kursus kali ni. Lebih-lebih lagi semasa latihan praktikal menembak di lapang sasar dan latihan rakit penyelamat di laut. Kerjasama mereka memang membanggakan! syabas!

Subjek-subjek yang diajar kepada pelatih kursus kali ialah seperti Mindef Organization, RMN Organization, Naval Terms, Divisional Organization, Armed Forces Act 1972, Naval Dress and Rank Equivalent, Naval Social Life and Service Etiguette, Military Courtesy and Ceremonies dan Organization on a Ship.

Selain itu subjek Basic Drill, Piping, Communication Organization, Nautical Names and Terms, Ceremonials, Ship Husbandary, Fire Fighting and Personal Protection, Safety At Sea, Morse Code, Pennants and Flags, Inroduction and General, Chart, Boatwork juga temasuk didalam silibus pembelajaran.

Peserta kursus kali ini kurang bernasib baik kerana Cuti Hari Raya Aidiladha jatuh di pertengahan minggu kursus, so... terpaksalah diaorang beraya di base saje tahun ini. Ish ish ish kesian sungguh tengok mereka ni yang tangkap syahdu rindu kat kampung.

Pelatih diberikan cuti sehari untuk sambutan perayaan ini. Ada yang pergi ke Masjid Gelugur yang terletak berhampiran KDSP untuk sembahyang raya di awal pagi. Jadilah walaupun tak dapat balik kampung. Dan kursus akan bersambung keesokan harinya seperti biasa.

Kelas bersambung untuk subjek Small Arm untuk senjata Colt M-16 dan Pistol dan seterusnya subjek Chartwork. Kelas ini penting kerana 2 hari lagi pelatih-pelatih akan melakukan praktikal menembak di Lapang Sasar Sungai Dua, Pulau Pinang.

Berdasarkan pemerhatian jurulatih, subjek inilah yang mereka paling berminat... tak taulah sama ada takut dengan senjata api atau pun memang betul-betul berminat. Sebab sebelum ini dalam kelas semasa subjek lain lebih-lebih lagi subjek Akta ATM kebanyakan pelatih tidak setekun kelas ini.

Tapi apabila sampai hari sebenar untuk menembak, ramai pelatih masih menggigil ketakutan, gemuruh dan macam-macam lagi kerenah yang melucukan ada di lapang sasar, kebanyakannya pelatih perempuanlah. Hai... apa nak buat... tapi tak semua, ada juga yang terer menembak dan boleh skor. Syabas!

Seterusnya tidak terkecuali, latihan praktikal untuk memahirkan pelatih seperti Alat Pemadam Api Kecil (APAK), Alat Pemadam Api Utama (APAU), Latihan Evolusi dan Rakit Penyelamat di laut.

Untuk latihan APAK dan APAU pelatih melalui pengalaman bagaimana menggunakan alat pemadam api dan berdepan dengan api yang membara walaupun api besar tiada di depan mata. Penggunaan hose dan hydrant bomba serta pam mudah alih yang meningkatkan tekanan air ketika melawan api tetapi dukacita sebab gagal mencapai standard yang ditetapkan iaitu 2 minit. Apa-apa pun diaorang ni enjoy habis main air free...

Untuk latihan Rakit Penyelamat, pelatih dibawa ke Jeti Jabatan Laut, Batu Uban untuk direjam ke laut. Andai kata kapal tenggelam dan semua anak-anak kapal diminta meninggalkan kapal, rakit penyelamat inilah tempat nyawa bergantung sementara sebelum diselamatkan /survive.

Tapi tak boleh main redah jer... sebab tiap-tiap rakit ni ada nama anggota yang telah ditetapkan. Untuk latihan kali ini semua pelatih dikehendaki naik rakit yang satu ini lah saja sebab ianya bukan dalam keadaan sebenar. Belasah jer...

Latihan rakit penyelamat ini memerlukan ramai jurulatih terlibat kerana boleh dikatakan semua pelatih tidak tahu berenang dan "water confident" kurengg skit. Nak terjun laut... takut! walau pun dah dipakaikan jaket keselamatan yang sure timbul punyalah masih tak berani jugak. Dah terjun ke laut nak berenang... takut! siap ada yang menjerit-jerit dan nangis dalam laut... hai nasib kaulah...

Nasib baik ada jurulatih yang selalu berpengalaman dan aktif dalam bab-bab keselamatan dalam air ini iaitu antaranya PO Zamri, Chief Azman dan lain-lain lagi ada mengawal keadaan dan menunjuk ajar bagaimana cara nak letakkan kaki untuk memanjat rakit tersebut...

Semua latihan praktikal berjaya tanpa sebarang kemalangan dan kecederaan, (lenguh, silap urat, krem sikit-sikit tu biasalah) dan pelatih pulang ke asrama dengan perasaan puas begitu juga dengan jurulatih yang terlibat.

Sebelum menamatkan kursus pelatih dimestikan menduduki dan lulus ujian bertulis di malam akhir. Jika gagal dikehendaki mengambil semula ujian yang berkenaan sehingga lulus. Dan sukacitanya... semua telah lulus ada yang cukup makan dan ada yang cemerlang.

Walaupun 2 minggu merupakan tempoh yang panjang tetapi dengan jadual yang padat membuatkan masa berlalu tanpa disedari. Akhirnya pelatih kursus bersurai pada Sabtu, 13 Disember.

Nota: Gambar-gambar diambil semasa latihan praktikal Rakit Penyelamat di Jeti Jabatan Laut, Wilayah Utara, Batu Uban, Pulau Pinang.

Ps : Mana gambar masa tangkap beramai-ramai atas padang kawad tempohari untuk jurulatih...

1 comment:

merpatidesa said...

zaman sy masa kadet ni