Tuesday, September 30, 2008

MT BUNGA MELATI 2 - BEBAS

Alhamdulillah sempena dengan sambutan Aidilfitri ini kita mendengar satu lagi berita gembira iaitu kapal MT Bunga Melati 2 milik MISC telah dibebaskan awal pagi tadi selepas lebih sebulan dalam tawanan lanun di perairan Somalia.

Kelmarin kita mendapat berita kapal MT Bunga Melati 5 telah dibebaskan dan hari ini MT Bunga Melati 2 pula. Syukur... semuanya selamat kecuali seorang anak kapal dari Filipina yang terbunuh kerana peluru yang tersasar.

Dengar khabar USD 2 juta telah dibayar oleh MISC kepada lanun untuk pembebasan kedua ini, yang pertama tak taulah pulak berapa yang telah dihabiskan untuk memuaskan nafsu lanun-lanun keparat tu.

Lanun telah berjaya mendapat habuan haram tetapi keselamatan di laut terutamanya di Teluk Aden tetap dan masih belum selamat. Dengan kerajaan Somalia yang tidak begitu "berkuasa" mengawal perairan mereka kegiatan lanun ini akan berleluasa dan bermaharajalela kelak.

Itulah harga yang patut dibayar oleh sebuah negara yang bergolak, keselamatan rakyat tidak terjamin apatah lagi keselamatan pedagang-pedagang yang melalui perairan mereka yang begitu strategik untuk merampas dan melakukan kegiatan samseng laut yang berprofail tinggi.

Tahniah kepada KD Sri Inderapura, KD Lekiu dan KD Pahang dalam operasi mereka. Dengan kehadiran kapal-kapal perang milik TLDM ini menggusarkan pihak lanun untuk pergi lebih jauh.

Alangkah bagusnya kalau lanun-lanun ini dihapuskan sama sekali dibumi ini.

No comments: