Monday, September 8, 2008

LATIHAN PSSTLDM DI BULAN PUASA

Salam Ramadhan...

Bagi bulan puasa ni aktiviti PSSTLDM tetap diteruskan macam biasa, cuma hari dan jam latihan ditukar untuk memudahkan semua anggota yang terlibat. Di KD Sri Pinang (KDSP) jadual telah dinyatakan dalam white board di pejabat PSS belakang tempat duduk coxswain (juragan) iaitu pada 6, 13, 20 dan 27hb September 2008.

[Keterangan Gambar: Pelatih-pelatih kursus dan anggota PALAPES sedang mengikuti latihan kawad kaki dan kawad pedang tetapi menggunakan pedang kayu jer sebelum dapat pedang sebenar. Itulah kerja Jurulatih Kawad (GI) bulan-bulan puasa pun tetap kena bertempik jugak mengajar kawad.]

Bagi tarikh 6 dan 20hb, latihan bermula pada jam 1400 hingga 2000, iaitu 6 jam latihan. Manakala pada tarikh 13 dan 27hb pula latihan bermula pada jam 0900 hingga 1400, 5 jam latihan. Semua tarikh latihan ini jatuh pada setiap hari Sabtu. Hari Ahad semua anggota yang terlibat bolehlah pergi shopping atau buat persiapan untuk Hari Raya yang bakal tiba atau pun duduk rumah dengan keluarga.

Untuk tarikh 6 dan 20hb, Dato' CO (Kepten Dato' Dr. Mohd Razha Abd Rashid PSSTLDM) telah dengan bermurah hati menyediakan (sponsor) majlis berbuka puasa untuk semua anak buah yang ada di base termasuk pelatih-pelatih kursus dan anggota PALAPES yang membuat latihan kawad di KDSP. Majlis ini bolehlah dikatakan kenduri CO yang kedua sempena dimurahkan rezeki dengan anugerah dan pangkat yang diterima sebelum ini. Alhamdulillah moga-moga Dato' CO dimurahkan rezeki lagi selepas ini.

Pandai CO pilih hari untuk buat kenduri, pahala berlipat kali ganda tu bagi makan orang yang berbuka puasa... dua kali pulak tu, minggu depan sekali lagi (20hb)... sebab tu latihan pada 2 tarikh tu di lewatkan hingga ke petang.

Meriah juga majlis berbuka hari tu sebab ramai orang, dengan lebih 45 orang pelatih kursus LKII CTC, 11 orang pelatih kurusus BM CTC yang mengikuti kursus, lebih 40 orang anggota PALAPES dari USM, anggota PSSTLDM dan regular TLDM... dekat 150 orang jugaklah... penuh galley dengan diaorang ni. Lauk yang dihidangkan malam tu pun menyelerakan (di masak oleh Leading Rosham yang merampas kuasa dari PO Azman yang lambat sampai... habislah PO Man lepas ni...).

Selepas berbuka puasa dengan kurma, kuih dan air, semua anggota muslim termasuk CO bersembahyang jemaah maghrib dahulu di bilik kuliah beramai-ramai sebelum memulakan makanan berat. Alhamdulillah kenyang dan lazat. Training dapat, makan pun dapat... apa lagi mau... dibayar pulak tu.

PEMBETULAN: Terkini 13/09/08, Dato' CO hanya sponsor majlis berbuka puasa pada 6hb sahaja dan untuk 20hb ini anggota PSSTLDM sendiri yang akan menganjurkan majlis tersebut mengikut mess masing-masing di KDSP. Dato' CO turut hadir pada majlis tersebut. Kepada semua anggota PSSTLDM di KDSP Sila hadirkan diri tanpa gagal pada 201400 ini untuk bersama-sama memeriahkan majlis. Terima kasih.

No comments: