Monday, September 22, 2008

Kursus Asas Perajurit Muda / PLAS 2008

Kursus ini dahulunya dikenali sebagai Kursus Asas Rekrut. Semenjak perkataan rekrut diubah kepada Perajurit Muda, maka kini ia dikenali sebagai Kursus Asas Perajurit Muda pula.

Kali kedua untuk kursus yang sama bakal berlangsung pada 27 Oktober depan juga di tempat yang sama iaitu di KD Sri Pinang sebelum base ini dirobohkan untuk pembangunan base baru dan proses pemindahan bakal berlaku selepas sahaja habis kursus ini.

Kursus ini dibuat untuk intake 2008 yang baru menyertai PSSTLDM dan telah berlangsung pada 15hb hingga 19hb September 2008 yang lalu.

Unit yang menghantar pelatih adalah dari KD Sri Manjung dan PSTL Kuantan seramai 42 orang semuanya, tetapi yang hadir berkursus adalah seramai 38 orang sahaja, yang lain bakal menyertainya pada sesi kedua kursus bulan depan.

Pelatih-pelatih diajar asas dalam TLDM seperti Ilmu Kelautan, Akta, Pangkat, Pentadbiran dan juga Damage Control Fire Fighting (DCFF). Ini supaya pelatih-pelatih kursus lebih mengenali tentang TLDM seperti organisasi, pentadbiran dan mengenali pangkat dalam perkhidmatan ini.

Dalam DCFF pelatih diajar mengenai Api, Alat Pemadam Api Kecil (APAK) dan Alat Pemadam Api Utama (APAU) serta praktikal melawan dan memadam kebakaran. Ilmu ini boleh digunakan bukan sahaja dalam navy malah boleh diaplikasi di tempat kerja dan rumah sendiri jika berlaku kebakaran. Beruntung pelatih-pelatih yang mengikuti kursus ini... dapat main air lagi... tapi sayang masa 2 minit yang ditetapkan - TERBABAS sampai lebih 3 minit.

Apa pun selamat berjaya dan jumpa lagi untuk kursus akan datang.

No comments: