Wednesday, November 5, 2008

Kursus Perajurit Muda Siri 2/2008

Kursus dijalankan seperti biasa di Pusat Latihan PSSTLDM, KD Sri Pinang, Pulau Pinang.

Kursus bermula dari 27hb hingga 31hb Oktober 2008.

Seramai 18 orang pelatih turut serta dalam kursus ini iaitu 10 anggota dari PSTL Kuching manakala 8 anggota lagi dari unit KDSP sendiri.

Mereka diajar asas dalam ilmu kelautan, 'Colours' dan 'Sunsets Ceremony' (rujuk gambar sebelah), Akta ATM 1972, Ilmu Pentadbiran dan Organisasi, 'Nuclear Biology Chemical Defence' / NBCD dan 'Damage Control Fire Fighting' / DCFF dalam bidang teknikal serta praktikal cara-cara melawan kebakaran menggunakan Alat Pemadam Api Kecil / APAK dan Pemadam Api Utama / APAU.

Selain itu mata pelajaran wajib ketika kursus adalah Kawad Kaki. Ada 2 orang jurulatih kawad mengendalikan kelas ini. Macam-macam style dan gaya ada atas padang kawad ketika diorang berkawad. Lawak pun ada lucu pun ada, maklumlah belum diasuh dan masih baru seminggu dalam perkhidmatan.

Kali ini jurulatih baru iaitu P/BM Rosham dan P/BM Zamri serta P/BM Shah Murad mengajar kelas Ilmu Kelautan serta 'Colours and Sunsets Ceremony'. Boleh bagi kat diorang dah lain kali untuk kelas-kelas macam ini. Pelatih-pelatih kursus pun jelas apa yang diajar pada mereka dari dalam kelas hingga ke luar untuk praktikal. Tahniah dan Syabas! Boleh confirm cepat ni rasanya...

Untuk kursus NBCD dan DCFF macam biasa dikendalikan oleh Jurulatih PWI TMK Azizan dan dibantu oleh 2 orang pembantu setia untuk tiap-tiap kursus dari dulu hingga sekarang iaitu P/BM Mohd. Zainudin dan P/BM Zul Faqer. Mereka ini memang boleh diharap untuk mengendalikan kursus-kursus sebegini sampai diimport untuk mengajar Pegawai dan Kadet PALAPES tahun lepas.

Rasanya kredit patut diberikan pada incharge diaorang iaitu PWI TMK Azizan. Permohonan untuk menyambung beliau ni rasanya boleh lulus tanpa masalah dengan semua sumbangan dan jasa beliau pada KDSP selama ni.

Selepas mengikuti kelas dan sesi pembelajaran, pelatih-pelatih akan mengikuti peperiksaan dan jawapan adalah dalam bentuk aneka pilihan untuk setiap pelajaran yang diajar kerana mereka ini adalah masih di peringkat permulaan lagi. Keputusan dari kertas ujian ini akan menunjukkan samada pelatih-pelatih telah mengikuti kursus dengan jayanya atau sekadar menghadirkan diri sahaja. Untuk yang gagal dikehendaki mengambil sekali lagi dan yang berjaya boleh datang semula untuk kursus di peringkat yang lebih tinggi. Semoga berjaya!

Selain itu, yang bestnya untuk kursus kali ini mereka mendapat peluang menjalani subjek ikhtiar hidup di laut dengan menggunakan rakit penyelamat yang dibekalkan di kapal-kapal navy sebagai modul latihan. Seronoklah dapat keluar mandi laut dekat Jeti Jabatan Laut Pulau Pinang. Mungkin dah rezeki diaorang sebab sebelum ini tak ada peruntukan untuk rakit penyelamat.

Untuk cerita bab rakit penyelamat ini kena tunggu post barulah.... banyak benda nak kena cerita ni kalau tidak korang tak paham, tunggu.....

No comments: