Wednesday, October 29, 2008

Peristiwa di KDSP

Catatan peristiwa di KDSP

(untuk episod yang telah lepas tapi tiada kesempatan untuk ditulis, bukan apa ramai jugak geng-geng PSS ini nak tumpang glamour muka masuk web boleh keluar kat seluruh dunia... tu yang *depa seronok tu, apa nak buat... nak kabulkan hajat member)

........................***...........................

15hb Okt 2008, Rabu - Ramai anggota yang telah mendapat perkenan Markas Tentera Laut / MTL untuk kuasa kenaikan pangkat kepada Pemangku Bintara Kanan, Pemangku Bintara Muda dan juga Laskar Kanan mengadap Pegawai Memerintah (C.O.) untuk pakai pangkat. Sebelum tu dah ngadap Pegawai Laksana (X.O.) dulu untuk dimajukan ke meja CO.

Nak pakai pangkat ni bukan senang, banyak peringkat juga kena tempuh baru boleh merasa ngadap pakai pangkat. Dan tak habis kat situ kena ngadap masuk mess lagi dan macam-macam jugaklah... tu tak kira kenduri lagi... banyak guna masa dan wang ringgit jugak. Dah tu pangkat dalam pangkuan selama 6 bulan dulu baru boleh disahkan pangkat sebenar. Kira macam tempoh edah jugaklah ni.

Tapi kalau regular TLDM / Navy lagi teruk... biasalah, mana boleh sama regular ngan PSS - walau pun sama tapi tak serupa, betol tak?

Yang geng group 5 orang kat sebelah ini adalah antara yang teramai menerima kenaikan pangkat iaitu dari cawangan Teknisyen Merin Kuasa Gerak atau TMK. Tengoklah COB dia sapa? 5 orang anak buah dapat kenaikan pangkat selaki gus! Ini adalah hari terakhir untuk berpakaian ini sebelum ditukar kepada senior rate style. Sempat lagi bergambar dalam mess selepas ngadap CO.

Walau bagaimanapun Alhamdulillah dan Tahniah! pada member-member dapat pakai pangkat jugak walau pun lama diaorang tunggu. Lepas ni kendurilah, apalagi....

.............................***...............................

18hb Okt 2008, Sabtu - Jamuan Hari Raya KDSP. Dianjurkan oleh PSSTLDM dengan tajaan dari CO dan semua anggota PSSTLDM di KDSP. Ingatkan kurang mendapat sambutan tetapi Alhamdullillah meriah dan suasana raya begitu terasa dengan lemaknya lemang dan ketupat serta lontong.

Dan yang paling best adalah nasi beriani Coxn Daud (ex TLDM dan ex PSSTLDM) memang sempoi habislah. Sapa nak order boleh contact saya, nanti saya bagi phone no. dia... memang tak nyesal punya. Try dulu baru tahu. Ditambah pulak dengan satey yang begitu menyelerakan. Satey ni tak sure pulak mana mai... tapi memang best-lah.

Habis makan siap bergambar beramai-ramai lagi ngan CO dan member-member yang ada. CO tanya jugak "gambar dulu masa posing kat Hotel Tanjung Bungah mana pi? tak nampak pun" depa kata ni semua angkara virus pada card memorylah... macam-macam, satu gambar pun takdak, posing bagai nak rak tapi... hampeh! rasanya ni semua gara-gara penyayi Filipina yang seksi tu kot? hehehehe...

..........................***.............................

20hb Okt 2008, Isnin - Sesi suai kenallah pulak... malam tu hari training semua Pemangku Bintara Muda atau P.O. (Petty Officer) saja yang dipanggil keluar untuk dikenalkan dan mengenalkan diri pada semua dan sejak malam tu tiada lagi panggilan "Leading" akan dipanggil kepada mereka ni. Arahan oleh PMC Senior Rate Mess PWI (GI) Shukri.

Nasib baik geng-geng Pemangku Bintara Kanan yang baru tu tak dipanggil keluar kalau tidak kecoh jugak Chief Man atau P/BK Azman malam tu... biasalah orang lama... katanyalah... lagi satu dia ni kalau sebut Chief Man Kancil semua orang tau kenape yek? lagi satu incharge galley mesti tak rugi ambik dia - dia selalu untung punya.

Ha, itulah antara peristiwa-peristiwa yang terlepas tapi tak sempat nak diceritakan kat sini. So skarang dah tulis lega rasanya... ok kawan-kawan...


*Nota:
depa = cakap utara bermaksud diaorang / mereka

No comments: