Tuesday, October 14, 2008

Kapal-kapal Selam Perang

KAPAL selam sememangnya lebih banyak digunakan untuk tujuan peperangan berbanding penyelidikan saintifik, pelancongan dan rekreasi.

[Keterangan Gambar: Kapal selam kelas Seawolf KAPAL selam penyerang kelas Seawolf (SSN) menjadi pengganti kepada kapal selam kelas Los Angeles yang mampu bergerak lebih pantas, lebih besar dan membawa lebih banyak peluru torpedo (lapan). Ia direka untuk menandingi kapal selam balistik-peluru berpandu Rusia. Boleh menyelam sehingga 610 meter dan membawa krew 14 pegawai dan 126 anggota.]

Kapal selam peperangan mula digunakan dengan meluas pada Perang Dunia Pertama yang digunakan untuk menyerang kapal, kapal selam dan kemudahan ketenteraan musuh.

Kapal selam moden berbentuk cerut dan direka mengikut bentuk badan ikan paus bagi mengurangkan geseran antara air dan badan kapal.

Dengan menggunakan kuasa yang dibekalkan oleh reaktor nuklear kapal selam moden mampu kekal di bawah air hampir sepenuh masa dan timbul hanya apabila diperlukan.

Menara pada atas kapal selam mengandungi periskop dan layar elektronik (electronics mast), yang termasuk radio, radar, peperangan elektronik (electronic warfare) dan sistem lain.

Kapal selam ketenteraan biasanya mempunyai anak kapal melebihi seratus orang, bagaimanapun teknologi terkini membolehkan ia dikendalikan oleh anggota yang lebih sedikit.

Kapal selam kebiasaannya mengekalkan mod senyap untuk mengelakkannya dari dikesan.

Ciri-ciri utama kekal sukar dikesan, terselindung oleh lautan seluas berbatu-batu. Walaupun dengan sistem pengesanan moden, kapal selam masih mampu bergerak hampir tidak kelihatan.

Kapal selam ketenteraan biasanya terbahagi kepada dua jenis: kapal selam pengangkut peluru berpandu balistik dan kapal selam penyerang.

Selain kapal selam jenis ini, terdapat banyak jenis kapal selam katek (bahasa Inggeris: midget submarine) yang jauh lebih kecil, digunakan untuk sabotaj, mengintip dan pengangkutan rahsia.

Kapal selam peluru berpandu balistik membawa peluru berpandu senjata nuklear bertujuan untuk menyerang sasaran strategik seperti bandar atau silo peluru berpandu yang terletak di mana-mana kawasan di dunia.

Kesemuanya berkuasa nuklear, untuk mengekalkan ciri-ciri paling senyap dan paling tahan menyelam.

Kapal selam yang direka untuk menyerang kapal dagang atau kapal perang lain dikenali sebagai kapal selam penyerang atau ‘pembunuh pemburu’ (hunter-killer).

Kapal selam penyerang biasanya membawa torpedo untuk menyerang kapal tentera laut, dan kadang kala peluru berpandu kruise untuk menyerang sasaran daratan atau perkapalan.

Kapal selam penyerang menggunakan pelbagai sistem tujahan dan kebanyakannya menggunakan gabungan diesel-elektrik.

No comments: