Monday, November 24, 2008

TLDM buat persediaan rapi sambut ketibaan kapal selam pertama

KOTA KINABALU 21 Nov. - Persediaan komprehensif sedang giat dijalankan di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Sepanggar bagi menyambut ketibaan kapal selam pertama negara, pada pertengahan tahun depan.

Panglima Wilayah Laut Dua, Laksamana Pertama Syed Zahiruddin Putra Syed Osman berkata, persediaan tersebut merangkumi segenap aspek dan bukan hanya melibatkan penyediaan infrastruktur.

Katanya, persediaan itu antara lain termasuk dari segi keanggotaan, kualiti hidup anggota, latihan, keselesaan dan kesejahteraan warga TLDM.

"Pangkalan ini akan menjadi pangkalan utama kapal selam. Jadi keutamaan pangkalan ini adalah untuk menampung operasi kapal selam. Apa yang dikehendaki ialah segala-gala yang kita ada di sini mampu mendukung operasi kapal selam.

"Adalah menjadi tanggungjawab saya bagi menentukan keperluan ini bagi memastikan kita bersedia sepenuhnya. Pada masa ini, kita sedang berusaha keras membuat persediaan lengkap dan komprehensif," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan cek pampasan dan khairat kematian berjumlah RM33,000 kepada keluarga seorang bekas anggota TLDM, mendiang Paulinus Sansih yang meninggal dunia akibat serangan jantung.

Cek tersebut diterima oleh isteri mendiang, Jalina Basini, 23, yang menetap di Kampung Uloi Makakagas, Tenom.

Menurut Syed Zahiruddin, dalam usaha meningkatkan keselesaan semua warga TLDM, pihaknya juga sedang mengkaji untuk mengurangkan jumlah anggota terutama di kalangan warga bujang, bagi mengimbangi kemudahan tempat tinggal yang ada.

Katanya, sebilangan anggota yang ada di Pangkalan TLDM Sepanggar mungkin terpaksa dipindahkan ke pangkalan lain yang memerlukan.

Beliau berkata, pada masa ini daripada kira-kira 1,370 warga TLDM dengan hanya kira-kira 50 orang sahaja tidak mendiami kuarters di dalam pangkalan.

Kajian pengurangan itu, katanya, perlu dibuat bagi menampung kehadiran tambahan kira-kira 200 warga kapal selam serta keluarga yang dijangka akan tinggal di kuarters.

Sumber: Utusan Malaysia Online

CyberCoxswain: Beruntung sungguh anak-anak kapal selam scorpene ni, balik je semua dah tersedia termasuk kemudahan kuarters untuk famili. Tapi itulah 'harga' yang patut dibayar oleh kerajaan untuk anggota-anggota kapal selam yang banyak berkorban demi kepentingan negara tercinta, itu tak termasuk lagi risiko bekerja dalam kapal selam lagi lepas ni... gaji dan elaun serta elaun khas untuk anggota ini mestilah setimpal dengan khidmat yang diberikan demi kebajikan anggota yang bertugas, betul tak?

No comments: