Tuesday, February 3, 2009

PORT & STARBOARD

Hari ini nak terangkan serba sedikit tentang Naval Term kepada semua. Sebab ada yang bertanya dan memang pun benda ini dah ada dalam simpanan saya cuma tak keluar saja lagi.

Terdapat banyak istilah-istilah dalam naval term yang digunakan dalam dunia ini. Banyak sangat sampai tak terkira, jadi saya kena keluarkan satu persatu (tak boleh banyak-banyak nanti pening pulak) mengikut yang biasa digunakan dalam kehidupan seharian di kapal mahupun sebagai pengetahuan am.

Naval Term atau dalam Bahasa Melayu; Terma-terma atau Istilah dalam Ilmu Kelautan, digunapakai secara standard dalam semua operasi di laut lebih-lebih lagi bagi navy kita Tentera Laut Di Raja Malaysia dan istilah-istilah ini telah diterima oleh satu dunia dan memahaminya.

Ini termasuklah perkataan "Port" dan "Starboard" yang merupakan istilah yang lazim kita dengar. Benda apa ni?... ha inilah nak cerita sikit. Sebab mai dalam english so kena cerita pun dalam english jugaklak...

Starboard is the nautical term that refers to the right side of a vessel as perceived by a person on board a vessel and facing the bow (front). The equivalent for the left-hand side is port. The starboard side of a vessel is indicated with a green navigation light at night.

Jadi secara ringkasnya Port itu membawa maksud Kiri dan Starboard pulak Kanan.

So, pahamlah sikit kot no...

3 comments:

cik fiza said...

bagus jugak incik cybercoxwin bg tau info ni.. new knowledge :)

Cyber Coxswain said...

terima kasih... nak lagi? nanti saya bagitau lagi

AndroidGames4Download said...

tumpang bace time kasih...hehehee