Tuesday, February 17, 2009

Dua Kapal Selam Bertembung

KAPAL Selam HMS Vanguard rosak selepas bertembung dengan Le Triomphant.

LONDON: Kapal selam Britain dan Perancis, kedua-duanya berkuasa nuklear dan membawa senjata nuklear bertembung di Lautan Atlantik awal bulan ini dan mungkin membocorkan bahan radio aktif yang boleh membawa maut, lapor akhbar The Sun semalam.

Akhbar tabloid itu berkata, HMS Vanguard dan Le Triomphant kedua-duanya rosak dalam kejadian itu, namun tiada laporan mengenai kerosakan bahagian nuklear. Kapal selam Britain itu ditunda ke Faslane di Scotland untuk dibaiki.

Kedua-dua kapal selam membawa 250 kelasi, dilaporkan berada di dasar laut dan dalam misi berasingan apabila bertembung pada 3 atau 4 Februari lalu.

Satu sumber kanan tentera laut berkata: "Potensi akibat perlanggaran itu tidak pernah terlintas di fikiran. Agak mustahil berlaku letupan nuklear.

"Namun, kebocoran radio aktif satu kemungkinan. Lebih buruk, kami mungkin kehilangan krew dan kepala peledak. Ia bencana negara."

Kementerian Pertahanan enggan mengulas mengenai misi kapal selam.

Ketika inkuiri bermula, sumber tentera laut berkata, ia pertembungan malang satu dalam sejuta kedua-dua kapal selam yang berada di tempat yang sama di laut dalam. Kapal perang memiliki gear sonar yang mengesan kapal selam lain.

Teknologi moden antisonar sangat bagus sehingga kedua-dua kapal 'bertemu' antara satu sama lain.

Satu sumber kanan tentera berkata: "Talian di antara London dan Paris amat panas."

Kementerian pertahanan menegaskan malam kelmarin tiada pelanggaran keselamatan nuklear berlaku. Namun ia adalah sangat memalukan kepada tentera laut sejak Iran menawan 15 kelasi pada 2007. Sumber tentera laut berkata: "Perlanggaran kapal selam nuklear adalah sesuatu yang sangat serius." AFP/Agensi

Sumber: Berita Harian Online

CyberCoxswain: Ha, macam mana tu?... kita juga bakal memiliki kapal selam yg mungkin menggunakan teknologi "antisonar" yang sama atau mungkin lebih canggih.

Tapi rasanya dengan latihan peperangan dan pengendalian serta strategi peperangan bawah permukaan yang mantap kepada anggota dan anak-anak kapal negara diharapkan perkara ini tidak berlaku ke atas kapal kita kelak.

No comments: