Monday, February 16, 2009

Lanun Indonesia Ditahan

Lanun Indonesia ditahan - Mereka baling bahan letupan ke arah bot polis

ENAM lanun warga Indonesia yang ditumpaskan oleh Pasukan Gerak Marin Wilayah Selatan di perairan Tanjung Sedili Kecil, Kota Tinggi semalam.

JOHOR BAHRU - Tujuh orang lanun warga Indonesia termasuk seorang daripadanya yang cedera terkena tembakan berjaya diberkas di perairan Tanjung Sedili, Kota Tinggi awal pagi semalam.

Kumpulan lanun itu diberkas pada pukul 3.40 pagi ketika hendak merompak anak kapal dagang yang sedang mendarat ke pelabuhan berhampiran.

Bagaimanapun tindakan pantas anak kapal yang memberi isyarat kecemasan berjaya dikesan Pasukan Gerakan Marin Wilayah Selatan yang mengawal perairan tersebut.

Komander Polis Marin, Senior Asisten Komisioner II Isa Munir berkata, unit gempur pasukan tersebut terus mengejar bot yang dinaiki kesemua lanun yang bertindak melarikan diri.

"Mereka turut membaling bahan letupan ke arah bot polis, tetapi tidak terkena bot polis.

"Polis yang bertindak mempertahankan diri terpaksa melepaskan beberapa das tembakan yang terkena enjin bot dan seorang daripada mereka,'' katanya pada sidang media di sini semalam.

Menurut Isa, babak mengejar berakhir kira-kira 40 minit kemudian apabila bot yang dinaiki suspek berhenti.

Sumber: Kosmo Online

CyberCoxswain: Itulah kesan kegawatan ekonomi global yang melanda dunia sekarang ni hingga merebak ke perairan kita. Sebab kerja dah tak ada dan kehidupan mesti diteruskan....

So, bersedialah petugas-petugas yang menjaga keselamatan perairan negara supaya tidak ada yang bolos dan perbuatan mungkar mesti dihancurkan terus dari muka bumi ini. Syabas!

No comments: