Monday, June 15, 2009

Pegawai TLDM terima Pedang Kehormat Kesatuan Britannia

LONDON: Seorang pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) diberi penghormatan menerima Pedang Kehormat Kesatuan Britannia di Kolej Pangkalan Latihan Angkatan Laut Britannia di Dartmouth di sini, semalam, menjadikannya orang bukan British pertama menerima anugerah itu.

Lt Muda Bakhri Shah Abdullah, 27, dari KD Sultan Idris 1, Pangkalan TLDM Lumut, yang tamat latihan Pegawai Muda Angkatan Laut Diraja di Dartmouth tahun lalu mendapat pengiktirafan sebagai pelajar terbaik tahun lalu untuk sesi pengambilannya.

[Keterangan Gambar: BAKHRI SHAH menerima pedang kehormat daripada Snow di Dartmouth]

Bakhri menerima berita penganugerahan pedang itu bulan lalu selepas dipilih daripada 3,000 pegawai dari seluruh dunia dari enam pengambilan yang berlatih di kolej berkenaan.

Kelmarin, ibunya, Regi Anna, 60, tiba dari Las Vegas, tempat dia tinggal untuk menyaksikan saat membanggakan bagi anak lelakinya menerima pedang itu daripada Laksamana Muda Chris Snow.

"Saya rasa gembira dan percaya bahawa saya dapat anugerah ini kerana ketelusan saya dalam kerja dan prestasi saya," kata Bakhri Shah yang menjalankan kursus latihan laut Flag Officer yang termasuk latihan dalam bot kecil di Sungai Dart.

Regi Anna, yang turut menghadiri upacara tahun lalu menyatakan beliau tidak menyangka akan menerima panggilan telefon daripada Bakhri Shah yang menerima pengiktirafan itu.

"Apabila saya terima berita baik ini, saya rasa saya mesti datang untuk bersamanya," katanya.

Sumber: Berita Harian Online

CyberCoxswain: Tahniah dan Syabas!

No comments: