Tuesday, June 23, 2009

Pangkalan kapal selam hampir siap

Projek RM420j di Teluk Sepanggar diserahkan kepada Kementerian Pertahanan Ogos

KOTA KINABALU: Pangkalan kapal selam pertama Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) bernilai RM420 juta di Teluk Sepanggar, dekat sini akan diserahkan Kementerian Kerja Raya kepada Kementerian Pertahanan, hujung Ogos ini.

Ia membolehkan pangkalan berkenaan menerima ketibaan kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman pada awal September ini sebelum kapal selam kedua, KD Tun Abdul Razak pada tahun depan.

Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor, berkata setakat ini, 96.5 peratus daripada keseluruhan pembinaan pangkalan berkenaan di kawasan seluas kira-kira 80 hektar, sudah siap selepas dimulakan pada Februari 2007.

"Keseluruhan projek akan siap sepenuhnya sebelum 31 Julai ini. Ia menggunakan konsep reka dan bina bagi menyiapkan pembinaan jeti pontoon konkrit terapung pertama yang berfungsi sebagai pemecah ombak dan kemudahan kapal selam berlabuh.

"Jeti sepanjang kira-kira 300 meter itu mampu menerima dua kapal selam jenis Scorpene dari Perancis. Setakat ini, audit yang dilaksanakan Jabatan Kerja Raya (JKR) tidak menemui masalah besar dalam projek ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melawat projek berkenaan di Pangkalan TLDM Teluk Sepanggar, dekat sini semalam.

Hadir sama, Panglima Wilayah Laut 2 TLDM, Laksamana Pertama Datuk Syed Zahiruddin Syed Osman dan Pengarah Urusan Trans Resources Corporation Sdn Bhd (TRC), Datuk Seri Sufri Mohd Zin.

TRC adalah kontraktor utama projek pangkalan kapal selam dan pelbagai kemudahan lain di Pangkalan TLDM berkenaan.

Syarikat itu turut menggunakan tenaga pakar dari Perancis dan Jerman bagi memastikan pangkalan kapal selam itu bukan setakat berfungsi sebagai lokasi kapal selam berlabuh, malah menyediakan kemudahan penyelenggaraan.

Selain pangkalan kapal selam, syarikat itu juga membina bangunan utama pentadbiran dan asrama skuadron serta `bunker' melalui pendekatan sistem binaan industri (IBS) yang mampu memendekkan tempoh pembinaan, kawalan kualiti binaan, meminimumkan ruang kerja dan mesra alam.

KD Tunku Abdul Rahman yang dijana melalui tenaga diesel-elektrik, dijangka tiba di Pelabuhan Klang pada 25 Julai ini manakala KD Tun Razak pada tahun depan.

KD Tunku Abdul Rahman yang kini menjalani latihan dikendalikan sepenuhnya pegawai dan anggota TLDM di perairan Perancis, mampu meningkatkan kemampuan TLDM memelihara kedaulatan perairan negara.

Di rantau Asia Tenggara, Malaysia adalah negara ketiga memiliki kapal selam selepas Indonesia dan Singapura.

Sumber: Berita Harian Online

CyberCoxswain: Dah tak lama dah tu... sikit hari lagi boleh melawat pangkalan ni pulak

No comments: