Thursday, June 4, 2009

AMBALAT; PAT nafi kapal TLDM ceroboh

KUALA LUMPUR: Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Jen Tan Sri Abdul Aziz Zainal, hari ini menafikan dakwaan laporan media Indonesia yang mendakwa kapal perang Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menceroboh kawasan perairan bertindih Ambalat di Laut Sulawesi.

Beliau berkata, tentera Indonesia tidak perlu membuat dakwaan yang tidak berasas itu dengan mengeluarkan kenyataan kepada media.

"Kita ada persefahaman antara dua negara, jadi kalau ada kekeliruan berhubung isu ini lebih baik gunakan jawatankuasa yang ada dan bukan melalui media," katanya kepada pemberita selepas melancarkan program satu rumah satu komputer di Wisma Pertahanan di sini.

Abdul Aziz berkata, isu-isu berhubung perairan kedua-dua negara perlu dibincangkan melalui Jawatankuasa Teknikal yang telah ditubuhkan oleh kedua-dua negara.

Katanya, beliau akan ke Jakarta Selasa depan bagi membincangkan isu-isu berkaitan ketenteraan kedua-dua negara.

Media Indonesia minggu lepas melaporkan tentang apa yang mereka dakwa sebagai insiden pencerobohan kapal TLDM di kawasan perairan bertindih itu yang dilaporkan kaya dengan sumber minyak dan gas.

Mereka mendakwa kapal tentera lautnya yang sedang meronda di perairan bertindih itu minggu lalu hampir melepaskan tembakan terhadap sebuah kapal peronda TLDM kerana tidak mengendahkan arahan supaya beredar dari perairan terbabit.

Kejadian minggu lalu itu disifatkan sebagai insiden paling buruk pernah berlaku sejak isu tuntutan bertindih tersebut timbul. - Bernama

CyberCoxswain: Masalah boleh diselesaikan dengan tertib melalui prosedur yang ada, bukan melalui media. Janganlah kita men-sensasikan perkara-perkara sebegini demi kepentingan individu kerana ianya amat bahaya pada rakyat jelata yang mendiami kedua-dua negara berjiran yang selama ini penuh santun dan saling memerlukan di antara satu sama lain. Lebih-lebih lagi bagi penduduk Pulau Sebatik yang berkongsi tanah dan Pulau Nunukan berhampiran.

No comments: