Tuesday, June 2, 2009

MISC, TLDM kerjasama atasi lanun

Kapal dagang pertama diubah suai jadi Kapal Bantuan TLDM BM5

KUALA LUMPUR: Kapal kontena Bunga Mas Lima menjadi kapal dagang pertama di Malaysia diubah suai menjadi kapal bantuan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) bagi mengiring dan melindungi kapal milik Malaysian International Shipping Corporation (MISC) Bhd yang melalui Teluk Aden di Somalia.

MISC dalam satu kenyataannya berkata, usaha yang mendapat kerjasama TLDM dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) itu dibuat berikutan kejadian rampasan dua kapal MISC, iaitu MT Bunga Melati 2 dan MT Bunga Melati 5 oleh lanun Ogos tahun lalu.

"Pengubahsuaian Bunga Mas Lima, sebuah kapal kontena bersaiz 699 TEU, dijalankan oleh Malaysia Marine and Heavy Engineering Sdn Bhd (MMHE), anak syarikat MISC, di limbungan kapal MMHE, Pasir Gudang, Johor.

"Melalui pengoperasian Bunga Mas Lima, kapal itu akan dikenali sebagai Kapal Bantuan TLDM BM5 dan bakal menggantikan KD Sri Inderapura yang ketika ini ditugaskan di Teluk Aden dan akan kembali ke Malaysia Jun ini.

Kerajaan sebelum ini menghantar dua kapal perang, KD Lekiu dan KD Inderapura serta kapal peronda pesisir pantai, KD Pahang, untuk melindungi kapal MISC yang melalui perairan berkenaan berikutan rampasan MT Bunga Melati 2 dan MT Bunga Melati 5.

Kenyataan itu berkata, berdasarkan undang-undang antarabangsa, kapal tambahan adalah kapal selain dari kapal perang yang dimiliki atau di bawah kawalan pemerintahan tentera.

"Kapal Tambahan TLDM BM5 dianggotai krew MISC dan anggota tetap ATM. Kesemua krew MISC turut diserap sebagai anggota pasukan Simpanan Sukarela TLDM (PSSTLDM) dengan menjalani latihan asas ketenteraan.

"Ia juga akan beroperasi di bawah kawalan kerajaan dan diberi keistimewaan 'sovereign immunity', sekali gus membuktikan komitmen MISC terhadap keselamatan pekerja, terutama dari segi ancaman lanun," katanya.

Sementara itu, Panglima TLDM, Datuk Seri Abdul Aziz Jaafar, dalam ucapannya ketika Majlis Pengoperasian kapal berkenaan di Limbungan MMHE di Pasir Gudang, berkata operasi kapal itu dipikul kedua-dua pihak mengikut kepakaran masing-masing.

"Tugas pengendalian dan pengoperasian kapal dipikul Pegawai Memerintah yang juga pegawai MISC yang sudah menjalani latihan PSSTLDM, manakala tugasan berkaitan Ops Fajar di bawah tanggungjawab pasukan ATM.

"Kapal yang dilengkapi helikopter Super Lynx serta bot tempur itu turut menempatkan anggota KD Panglima Hitam (Pasukan Khas Laut atau Paskal), pasukan udara dan bantuan TLDM serta pasukan perubatan ATM bagi melaksanakan operasi berbentuk pertahanan mahupun serangan jika diperlukan," katanya.

Sumber: Berita Harian Online

CyberCoxswain: Langkah yang baik untuk bersama membanteras kegiatan lanun dilakukan oleh MISC boleh dipuji dan dicontohi oleh korporat yang lain.

Bertambahlah lagi anggota PSSTLDM... syabas! ada can nak naik kapal BM5 pulak lepas ni.

No comments: