Monday, June 8, 2009

Ambalat; Malaysia syor tiada rondaan tentera

KUALA TERENGGANU: Kementerian Pertahanan mencadangkan supaya tiada sebarang rondaan tentera dilakukan di sekitar perairan bertindih Ambalat berhampiran Sabah oleh Malaysia dan Indonesia sehingga pertikaian membabitkan perairan yang dipercayai kaya dengan minyak dan gas itu diselesaikan secara rundingan oleh kedua-dua pihak.

Menterinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata masalah membabitkan perairan itu sepatutnya boleh diselesaikan melalui rundingan dan bukan melalui kenyataan media yang disiarkan media Indonesia yang hanya akan membakar sensitiviti di kalangan rakyat negara itu.

"Saya cadangkan supaya Malaysia tak buat rondaan di kawasan itu yang akan diklasifikasikan sebagai pencerobohan. Kalau kita buat rondaan, Indonesia akan cakap kita menceroboh dan sebaliknya juga akan berlaku.

"Lebih baik..kita tidak membuat rondaan sehingga masalah itu diselesaikan melalui GBC (Jawatankuasa Am Sempadan Malaysia-Indonesia) dan tanpa perlu bawa ke ICJ (Mahkamah Keadilan Antarabangsa).

"Kita sudah memprotes melaui nota bantahan kerana Tentera Laut Indonesia telah menceroboh perairan Malaysia sebanyak 13 kali dan kita (Malaysia) tak pernah membuat ribut atau bising (mengenainya) kerana kita menghormati jiran dan itu yang lebih kita utamakan.

"Kita tidak mengawal media untuk menimbulkan perkara itu tapi kita tak mahu perkara yang menimbulkan provokasi kerana kita percaya perkara itu harus diselesaikan dengan semangat setiakawan serantau membabitkan dua negara (Malaysia dan Indonesia)," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Gagasan Satu Malaysia Kesinambungan dan Perjuangan yang dianjurkan oleh Universiti Malaya (UM) dengan kerjasama Kerajaan Negeri Terengganu di sini hari ini.

Isu tuntutan bertindih perairan Ambalat dicetuskan kembali apabila media Indonesia melaporkan apa yang didakwa sebagai insiden pencerobohan kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di perairan itu.

Kejadian dikatakan berlaku 25 Mei lalu di kawasan Ambalat, Laut Sulawesi berhampiran Kalimantan Timur yang kini dituntut oleh Malaysia dan Indonesia.

Sumber: Berita Harian Online (Mutakhir)

CyberCoxswain: Penyelesaian berhemah penting untuk kesejahteraan bersama. Negara serumpun dengan pegangan agama (Islam) yang sama membuatkan ramai mencemburui keamanan dan kemakmuran ini dengan mengambil peluang-peluang yang ada untuk menghancurkannya. Fikir-fikirkanlah sebelum bertindak...

No comments: