Wednesday, September 22, 2010

KD Mahamiru selamat awak-awak bot karam

2010/09/22 LUMUT: Tindakan pantas Kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) berjaya menyelamatkan awak-awak dalam sebuah bot nelayan yang terbalik selama tujuh jam daripada karam di Perairan Pulau Pangkor tengahari semalam.

Pegawai Memerintah Kapal Diraja (KD) Mahamiru, Komander Hisham Jaafar, kapalnya mengesan bot yang terbalik dan hampir karam itu kira-kira jam 12.50 tengahari di lokasi 15 batu nautika Barat Daya Pulau Pangkor. "Melihat keadaan itu, saya segera mengarahkan anak kapal menurunkan bot kapal untuk mendekati bot dan memberikan bantuan. "Satu Tim Menyelamat dari KD Mahamiru yang diketuai oleh Pegawai Selam dan Ranjau diarahkan untuk memeriksa dan menyiasat keadaan bot.

"Tim ini yang pakar dan berkemahiran tinggi dalam melaksanakan penyelaman dan kerja bawah air memberikan bantuan khidmat nasihat mengenai cara untuk mengendalikan bot yang terbalik kepada nelayan,” katanya dalam kenyataan di sini, pagi tadi.

Hisham berkata, ketika bot ditemui, KD Mahamiru sedang melaksanakan rutin pengawasan keselamatan maritim di Perairan Selat Melaka.

Kapal pemusnah periuk api itu adalah antara kapal TLDM yang ditugaskan mengawasi keselamatan perairan Selat Melaka.
CyberCoxswain: Syabas! Satu tindakan segera yang sungguh bermakna kepada mereka yang memerlukan tanpa mengira kewarganegaraan.

No comments: