Thursday, September 9, 2010

Jangan leka kawal sempadan negara - Panglima ATM

AZIZAN (dua dari kanan) membakar lemang untuk persiapan menyambut Aidilfitri bersama anggota dari Batalion Pertama Rejimen Sempadan yang bertugas mengawal sempadan Malaysia-Thailand di Pos Tok O, Rantau Panjang kelmarin.

RANTAU PANJANG - Pasukan keselamatan yang mengawal sempadan negara diminta agar tidak leka terutama ketika menjelang hari lebaran.

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin berkata, pada ketika itu merupakan saat genting yang mungkin digunakan oleh pihak tertentu yang mengambil kesempatan untuk menceroboh sempadan.

"Jangan sekali-kali kita memberi peluang kepada mereka yang cuba pencerobohan sempadan negara.

"Kita perlu tetap fokus biarpun pada masa sambutan 1 Syawal," katanya pada majlis berbuka puasa bersama anggota Batalion Pertama Rejimen Sempadan yangmengawal sempadan Malaysia-Thailand di Pos Tok O di sini kelmarin.

Pada Hari Raya Aidilfitri ini seramai 2,400 anggota dari tiga batalion Rejimen Sempadan akan bertugas mengawal sempadan negara bermula dari Kedah sehingga ke Kelantan.

Menurut Azizan, kerajaan tidak berhasrat untuk menghentikan operasi di sempadan biarpun negara berada dalam keadaan aman.

"Operasi yang bermula sekitar tahun 1980-an sehingga kini akan kekal kerana keperluannya masih ada.

"Kita kena pertingkatkan lagi kawalan di sempadan supaya tiada ruang bagi anasir-anasir luar untuk menceroboh," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau meminta rakyat negara ini mendoakan keselamatan pasukan keselamatan yang bertugas diperbatasan sempena Aidilfitri ini.

Jelasnya, anggota terbabit telah melakukan pengorbanan besar dalam melaksanakan tanggungjawab bagi memastikan negara ini terus kekal aman.


CyberCoxswain: Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua anggota dari 3 cabang perkhidmatan ATM dan berkhidmatlah demi negara tercinta. Pengorbanan itu semua InsyaAllah akan mendapat rahmat dari yang Maha Esa.

Kepada anggota di Samudera Raya, sentiasalah berwaspada dalam bertugas lebih-lebih lagi dengan kejadian2 yang tidak diingini di negara jiran dan serangan lanun di Laut China Selatan beberapa hari yg lepas. Sedia Berkorban!.... Maaf Zahir & Batin.

1 comment:

chaotic delinquent, said...

kdg2 org sng2 je ckp minat TLDM tp tak tau ape sbenanye keje TLDM tu. akbtnye, ade yg msk TLDM sbb minat tp ari ni blh ckp die nyesal msk TLDM. ko rse ape sbnrnye yg org2 awam ptt tau sblm diorg msk TLDM for real? aku rse ni p0n pentg gak, sedare...