Thursday, July 15, 2010

KD Tun Razak tiba di Teluk Sepanggar

2010/07/15

KOTA KINABALU: Kapal selam kedua negara KD Tun Razak selamat tiba di pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Teluk Sepanggar, dekat sini hari ini.

Ketibaan KD Tun Razak disambut Yang Dipertua Negeri Tun Ahmadshah Abdullah, Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar dan warga TLDM.

KD Tun Razak yang dikendalikan 32 anggota tentera laut yang telah mengikuti latihan kapal selam di Perancis selama empat tahun memulakan pelayaran pulang dari Toulon, Perancis pada 30 April lepas dan mengharungi 7,063 batu nautika sebelum sampai ke tanah air.

Kapal selam kedua itu dilengkapi sistem pelancar torpedo, misil dan periuk api serta mampu mengawasi perairan negara pada kedalaman 100 hingga 200 meter.

Berucap pada majlis sambutan itu, Ahmadshah berkata kehadiran KD Tun Razak mampu meningkatkan keupayaan TLDM melaksanakan tanggungjawabnya menjaga keselamatan dan kesejahteraan perairan negara.

Bagi menjamin kedaulatan perairan negara yang luas, TLDM memerlukan lebih banyak aset yang efisien dan canggih, dan kapal selam adalah aset strategik tercanggih dikendalikan TLDM masa kini, katanya.

Selain KD Tun Razak, beliau berkata pangkalan TLDM Kota Kinabalu di Sepanggar turut menempatkan kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman, sejak September tahun lalu. - BERNAMA

Sumber: Bernama

CyberCoxswain: KD Tunku Abd Rahman dah dapat kawan. Kalau kapal biasa dipanggil 'she', kategori kapal selam ni nak panggil apa yek? got an idea guys...

note; Teringat kes kemalangan lepas...

No comments: