Tuesday, April 28, 2009

TLDM setanding armada Barat

LUMUT 27 April - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bangga dengan pencapaian yang ditunjukkan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang kini dianggap sebagai pasukan marin berprestij setanding dengan armada laut di negara Barat.

[ Keterangan Gambar: SULTAN Sharafuddin Idris Shah menerima tabik hormat ketika Istiadat Perbarisan Penganugerahan dan Mengarak Panji-Panji Pasukan sempena sambutan Jubli Intan TLDM di Stadium Pangkalan TLDM Lumut, Perak, semalam. - BERNAMA ]

Baginda yang merupakan Kapten Yang Dipertua TLDM bertitah, pencapaian TLDM itu berikutan pelbagai perubahan yang dibuat pihak pengurusan pasukan tersebut.

Sultan Sharafuddin yang juga kagum dengan kemajuan dari aspek pembangunan dan pemodenan pasukan itu menyifatkannya sebagai sangat memberangsangkan.

"Daripada sebuah angkatan laut yang kecil atau brown water navy dengan hanya memiliki beberapa kapal ronda, TLDM kini mempunyai armada canggih dengan keupayaan yang disegani dalam ketiga-tiga dimensi peperangan maritim.

"Kehadiran dua buah kapal selam iaitu Kapal Diraja (KD) Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak nanti adalah pelengkap kepada keupayaan tempur armada kita," titah baginda.

Baginda bertitah pada Istiadat Perbarisan Penganugerahan dan Mengarak Panji-Panji Pasukan sempena sambutan Jubli Intan TLDM di Stadium Pangkalan TLDM di sini hari ini.

Titah baginda lagi, TLDM cukup bertuah kerana memiliki strategi pengurusan, program pembangunan prasarana dan perolehan aset bagi memastikan kekuatan angkatan laut Malaysia seiring dengan pembangunan negara.

Pada masa sama, Sultan Sharafuddin mengingatkan semua warga TLDM supaya tidak mudah berpuas hati dengan kejayaan yang diperoleh kerana sikap leka atau bangga boleh membawa kepada kekecewaan dan kegagalan.

"Warga TLDM harus sentiasa berwaspada dan bersedia dalam semua aspek termasuk kekuatan fizikal, rohani dan mental untuk menghadapi semua cabaran dan sentiasa bersiap sedia dalam menunaikan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.

"Sejajar dengan cogan kata Sedia Berkorban yang tersemat di jiwa dan raga setiap warga TLDM, beta yakin bahawa harapan TLDM ke arah tentera laut bertaraf dunia dan visinya untuk menjadi tentera laut berkualiti akan tercapai kelak," titah Sultan Selangor.

Baginda bertitah, warga TLDM perlu terus gigih membawa pembaharuan dalam organisasi.

Titah baginda, bagi meneruskan kegemilangan berkenaan, setiap anggota TLDM harus meningkatkan penguasaan ilmu dan kemahiran masing-masing.

"Ini penting memandangkan hanya warga yang berilmu sahaja bersedia untuk menghadapi persaingan alaf baru yang lebih sukar dan mencabar," titah baginda.

Terdahulu, Sultan Sharafuddin melancarkan buku 75 tahun TLDM: Brown to Blue, Jurnal KD Tunas Samudera mengelilingi dunia, setem korporat serta syiling kenang-kenangan Jubli Intan, Pusat Sumber Maritim serta sejarah TLDM di Auditorium M. Sidek Shahbudin di sini.

Turut hadir Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Seri Abdul Aziz Jaafar; Timbalan Panglima TLDM, Datuk Wira Mohamed Nordin Mohd. Ali dan Panglima Armada, Laksamana Madya Datuk Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin.

SUMBER: Utusan Malaysia Online
Oleh: NORSHARUDDIN SAPIAN
utusanperak@utusan.com.my

CyberCoxswain: TAHNIAH DAN SELAMAT ULANGTAHUN TLDM KE-75 TAHUN! GEMPUR WIRA!

No comments: