Thursday, April 23, 2009

'Kebebasan Memasuki Bandar Raya'

KOTA KINABALU 18 April - Acara tradisi Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), 'Kebebasan Memasuki Bandar Raya' yang dijadual sebagai acara terakhir hari ini akan terus diadakan di negeri ini pada tahun depan.

[Keterangan Gambar: ANGGOTA Tentera Laut Diraja Malaysia berarak memasuki bandar raya Kota Kinabalu sempena Kebebasan Memasuki Bandar Raya di Segama Waterfront, Kota Kinabalu, semalam. - BERNAMA ]

Panglima Wilayah Laut Dua, Laksamana Pertama Syed Zahiruddin Putra Syed Osman berkata, pihaknya dan kerajaan negeri bersetuju meneruskan acara itu ekoran sambutan hangat peserta dan pengunjung pada kali ini.

Malah, katanya, acara pada tahun depan akan diadakan lebih meriah dengan meningkatkan penyertaan peserta dari pelbagai negara selain membawa konsep baru.

"Walaupun kita rancang hari ini sebagai acara terakhir tetapi apabila melihat sambutan hangat dan dengan persetujuan kerajaan negeri, ia akan terus diadakan pada tahun depan.

"Ia akan melibatkan semua pihak khususnya pasukan keselamatan termasuk polis, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia selain pertambahan jumlah peserta dari negara jiran," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyaksikan acara tradisi TLDM 'Kebebasan Memasuki Bandar Raya' di Segama Waterfront di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun dan Datuk Bandar Kota Kinabalu, Datuk Illyas Ibrahim.

Acara kali ketiga itu menyaksikan peningkatan kepada 1,200 peserta daripada 15 kontinjen berbanding kira-kira 600 peserta tahun lalu termasuk penyertaan baru dari Amerika Syarikat, India, Indonesia dan Brunei.

Sumber: Utusan Malaysia Online

CyberCoxswain: Satu acara yang unik oleh tentera laut. Tahniah dan syabas kepada anggota-anggota TLDM dan PSSTLDM yang terlibat. Tahun depan ada lagi no...

1 comment: