Friday, June 27, 2008

KURSUS LASKAR KELAS DUA ( LKII ) CTC PSSTLDM

Kursus ini berlangsung pada 16 hingga 20 hb Jun 2008. Bertempat di KD Sri Pinang, Pulau Pinang. Seramai 40 pelatih melapor diri pada 15hb untuk mengikuti kursus berkenaan. Pelatih-pelatih ini terdiri dari semua unit dari Semenanjung Malaysia iaitu antaranya KD Sri manjung, KD Sri Klang, PSTL Chendering dan juga termasuklah dari KD Sri Pinang sendiri.

Berikutan kekuatan anggota yang ramai dalam melayakkan anggota mengikuti kursus ini sebagai satu syarat untuk kenaikan pangkat maka ia direncanakan dilakukan dalam dua kali setahun di mana ianya merupakan kali yang pertama untuk tahun 2008. Kalau tak silap bulan September atau Oktober akan diadakan pula untuk kali keduanya. Tak tahulah sempat ke tidak kerana base ini bakal dibangunkan dalam jangka masa terdekat (itu pun kena tengok bajet dulu coz nilai duit sekarang dah kecil)

Bagi kursus ini pelatih-pelatih diajar perkara-perkara asas dalam TLDM (yelah ini pun untuk anggota yang masih baru / freshy lagi ni... bagi yang teruk teruk sikit takut lari pulak). So ramailah pelatih yang berumur awal 20an. Dia orang ni tenaga memang kuat... darah muda-lah katakan. So bab yang nak kerja keras ini serahlah kat diaorang. Bagi lari 2 pusingan padang kawad pun no problem. Samalah masa latihan melawan kebakaran (fire fighting) menggunakan APAU , masa yang diambil juga amat menyenangkan hati jurulatih (tak sia-sia ngajor diaorang ni walau pun suka main air).

Seperti biasa selepas kelas ada exam untuk diperiksa samada diaorang ni paham ke tidak sepanjang kursus berlangsung selama 5 hari di sini. Selalunya pada malam hari terakhir iaitu khamis pada jam 2030 (lapan setengah malam lah tu). Kebanyakannya semua boleh menjawab soalan-soalan peperiksaan malam tu sebab soalan yang diberikan adalah dalam bentuk objektif / pilihan ABC. So kalau tak tau pun main bedal je... kot kot betul sapa tau. Untuk kursus peringkat permulaan seperti Kursus Asas Perajurit Muda dan LKII CTC ini semua soalan adalah dalam bentuk itu. Tapi selepas ini diaorang memang tak jumpa dah soalan macam ni... semuanya kena jawab bertulis. Bersiaplah lepas ni...

Disebabkan jumlah pelatih yang ramai maka KD Sri Pinang juga terpaksalah menyediakan jumlah Jurulatih yang ramai juga untuk 'handle' kursus ini. Tapi itu semua perkara yang mudah di sini kerana semua Jurulatihnya "SEDIA BERKORBAN". Kepada pelatih-pelatih kursus ini diharap dapat memanfaat ilmu yang dipelajari disini ke unit anda masing-masing dan jumpa lagi di kursus yang lebih tinggi kelak.

No comments: