Thursday, December 16, 2010

Tidak longgar syarat sertai ATM

Zahid Hamidi melihat cenderahati yang disampaikan oleh Kapten Azizi Hashim yang terlibat dalam Ekspedisi Merdeka 1Malaysia Kuala Lumpur-London di Parlimen, semalam. - utusan/Nooradzrene Mohd Noor

KUALA LUMPUR 15 Dis. - Kementerian Pertahanan tidak akan sesekali melonggarkan syarat kemasukan ke dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) hanya demi menarik minat penyertaan kaum tertentu ke dalam perkhidmatan itu.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, ini kerana sebarang kelonggaran untuk kemasukan seperti berkenaan keadaan fizikal individu hanya akan mengakibatkan anggota yang diterima masuk tidak menepati syarat ditetapkan.

Sebaliknya, tegas beliau, kementerian dan ATM akan memperhebatkan usaha promosi bagi menggalakkan penyertaan pelbagai kaum ke dalam perkhidmatan itu seperti melalui siri jelajah ke seluruh negara.

"Syarat kemasukan tidak ada kompromi, kalau tidak, kita tidak akan ada tentera yang berkualiti," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan perjumpaan dengan MIC dan Persatuan Bekas Angkatan Tentera India Malaysia (Perim) di bangunan Parlimen di sini hari ini.


CyberCoxswain: pastikan syarat kemasukan dipenuhi utk satu malaysia dan lepas ni bagi gaji setara atau lebih dari kakitangan kerajaan lain termasuk polis untuk para anggota tentera kita.

No comments: