Tuesday, March 24, 2009

Kayak Di Pantai Merdeka

20-22hb Mac 2009, Pantai Merdeka, Kedah Darul Aman menyaksikan skuad kayak KDSP melakukan catatan masa untuk sesi pemilihan kelayakan bagi menganggotai kontinjen ini ke LATIBA 2009 di Terengganu.

Latihan berterusan ini diadakan khas untuk sesi pemilihan di samping sebagai latihan untuk anggota yang belum pernah berkayak khususnya perajurit muda yang baru.

Aktiviti berkayak bermula awal pagi Sabtu dengan sesi senaman / regangan ringkas oleh anggota PSSTLDM dan disusuli dengan taklimat ringkas mengenai kayak oleh Pengurus merangkap Jurulatih dari Rapid Fire.

Seterusnya sesi regangan kedua menggunakan dayung kayak yang disediakan untuk otot-otot tangan dan pinggang oleh jurulatih kedua juga dari Rapid Fire sebelum anggota di lepaskan ke laut untuk “BA Test” (ujian jaket keselamatan didalam air katanya boleh tahan 48 jam dalam air sebelum Qolluinna…).

Yang sebenarnya ujian ini dilakukan untuk memastikan pemakaian jaket keselamatan yang kemas dan ketat supaya tidak terangkat hingga ke leher jika longgar bagi mengelakkan kesukaran ketika mendayung dan keselesaan serta keselamatan orang yang memakainya.

Terlupa pulak ada jugak anggota yang belum lulus renang terkial-kial sebab tak ada “water confident” sebab ramai kumpulan ini terdiri dari perajurit muda. Tapi kena belasah jugak sebab dah pakai life jacket.

Selepas itu barulah aktiviti berkayak bermula.

Tanpa membuang masa acara single 800 meter (anggaran sahaja berdasarkan luas pantai yang terhad) terus dimulakan dengan 3 kayak jenis yang berbeza. Dan masa yang diperolehi juga berbeza walaupun lari dalam 1-3 minit sahaja.

Seterusnya disusuli dengan kayak jenis double. Dan begitulah seterusnya berselang- seli.

Walaupun kayak yang digunakan adalah jenis “sea kayaks” tapi bolehlah… untuk acara sebenar nanti dengar-dengar kayak jenis “touring kayaks” akan digunakan.

Sebenarnya perbezaan antara 2 kayak ini tidaklah terlalu ketara tetapi perlu diingat walaupun sama tapi tak serupa.

Juga kali ini JPA3 / Pertahanan Awam Daerah Kuala Muda membantu kami dari segi menyediakan kru dan bot rescue jika berlaku sebarang perkara yang tidak diingini. Syabas dan terima kasih banyak-banyak. Itulah semangat yang patut dicontohi diantara kumpulan jabatan kerajaan yang saling bantu membantu diantara satu sama lain mengikut bidang masing-masing. Lagi sekali terima kasih diucapkan.

Akhirnya masa terpantas untuk kayak single jenis kayak rekreasi adalah …. minit manakala double pula adalah …. minit (semua maklumat masa yang dicatat adalah rahsia kontinjen…. jangan marah ha….) nanti kita beat di sana hehehe…

Aktiviti berkayak selesai jam 1700 sebelum semua anggota melakukan satu projek Jiwa Murni dengan membersihkan persekitaran Pantai Merdeka yang indah lagi mashyur itu. Murni sungguh jiwa geng-geng navy nih…. hehehe

Selepas ini kalau ada siapa-siapa ke sana lagi atau kemana saja contohilah anggota PSSTLDM ini dalam menjaga kebersihan dan keindahan persekitaran supaya yang bersih kekal bersih dan yang indah terpelihara. Seperti gambar-gambar amatur yang diterbitkan dalam posting kali ini. Bravo!

Cantikkan gambar-gambar pemandangan matahari terbenam dan ketika fajar di Pantai Merdeka berlatarbelakangkan Gunung Jerai. Siapa nak buat wallpaper kat skrin pc boleh cedok kat sini.

Selesai saja projek jiwa murni habislah agenda untuk hari itu sebelum anggota berehat dan makan malam sebelum berangkat pulang keesokkan hari. Sebab lusa (hari Isnin) ni semua anggota PSSTLDM akan kembali bekerja seperti biasa walaupun penat tak habis lagi… al maklumlah Sukarela…

Sedia Berkorban.

1 comment:

Cyber Coxswain said...

Banyak kemungkinan berlaku, antaranya mungkin anda gagal dalam tapisan awal dan sebagainya. Apapun untuk lebih kepastian, sila hubungi balik unit yang terlibat dan bertanya mengenai masalah anda kepada anggota yang bertanggungjawab dalam urusan ini.
TK