Monday, March 16, 2009

Jalan Lasak - Lata Tebing Tinggi

20-22 Feb 2009, Latihan Berterusan (CT) untuk anggota-anggota PSSTLDM KD Sri Pinang. Kali ini aktiviti yang dilakukan ialah Jalan Lasak di Lata Tebing Tinggi, Rantau Panjang, Selama, Perak.

Cabaran lebih kurang 10 kilometer perjalanan dari simpang tiga dekat pekan Rantau Panjang ke Lata Tebing Tinggi.

Mengikut sumber-sumber orang kampung di situ tak ada orang pernah jalan kaki macam kami buat tempohari... ha hebatkan PSSTLDM ni.


Hari pertama, 20hb Jumaat.

Persiapan barang-barang perkhemahan, rangsum tempur (kali ini dapat menu A & D) untuk dibawa yang diambil dari stor unit dan di muatkan ke dalam 3 tan.

Kumpulan advance party seramai 20 orang bergerak jam 1500 ptg selepas sembahyang Jumaat dari KDSP.

Kena hujan lebat di sepanjang perjalanan ke Selama. Lokoih (basah) habih dengan orang yang eskot naik motor pun sama...

Singgah sebentar di pekan Selama untuk minum petang sebelum meneruskan perjalanan terus ke tempat perkhemahan.

Khemah besar dan individu didirikan dengan seberapa segera sementara hujan berhenti sebelum mentari melabuh tirainya.

Air sungai / lata keroh bagai teh susu akibat hujan lebat yang mencurah. Apa nak buat mandi tetap kena mandi jugak. Tapi tunggu malam sikitlah biar kerohnya tu reda sikit.


Hari kedua, 21hb Sabtu.

Kumpulan advance party bergerak keluar dari tempat perkhemahan untuk memulakan aktiviti Jalan Lasak seperti direncanakan jam 0700 pagi.

Sampai di simpang tiga berhampiran pekan Rantau Panjang untuk menunggu kumpulan kedua yang baru datang dari base untuk memulakan aktiviti.

Mula bergerak jam 0830 pagi dalam dua kumpulan dan kumpulan pertama sampai pada jam 1030 pagi. Dalam 2 ke 3 jam sahaja yang diambil untuk perjalanan sejauh itu tanpa berhenti rehat di sepanjang jalan. Hebatlah korang ni…

Sampai je ke tapak perkhemahan, bukaklah pack-rations dan masak sendiri kepada sesapa yang nak makan tengahari untuk survival di hutan.

Lepas makan, time untuk aktiviti merentas sungai dengan 2 utas tali yang diikat pada dua batang pokok. Juga dilakukan mengikut kumpulan semasa jalan lasak tadi.

Aktiviti ini pun telah dimenangi oleh kumpulan pertama jugak, apa nak buat…

Lepas tu akibat tidak berpuas hati pihak lawan diadakan pula bola tampar sungai dan kali ini kumpulan Alfa telah tewas dengan bermaruah kepada kumpulan yang Bravo yang selalu kecundang itu.

Acara diteruskan dengan mandi air terjun beramai-ramai. Air yang sejuk lagi jernih tak macam kemarin yang keroh gila.

Malam, duty macam biasa walau pun letih dan kulit kaki dah mengelembong tugas tetap dlaksanakan.


Hari ketiga, 22hb Ahad

Aktiviti Jalan Lasak selesai. Persiapan untuk meninggalkan tempat perkhemahan dengan meruntuhkan semua khemah yang telah didirikan serta kelengkapan-kelengkapan lain yang telah dipasang.

[Keterangan Gambar: Bergambar bersama-sama dengan x-navy (yang pegang galah panjang tu) selepas bedal buah limau madu dia... nama dia tak ingatlah pulak yang ingat beliau merupakan bekas Pilot/KMT navy. Semoga maju jaya dalam pertanian]

Aktiviti Jiwa Murni dilakukan sebagai penutup dengan membersihkan sampah-sampah dan mengembalikan keceriaan lata untuk kunjungan orang ramai.

Jam 1000 pagi berangkat balik. Sempat singgah lagi kat ladang Limau Madu yang diusahakan oleh x-navy di kawasan berhampiran. Murah gila limau kat situ baru RM2.50 sekilo untuk buah yang siap petik, kalau petik sendiri RM2.00 je sekilo.

Semua pakat borong habis, penuh 3 tan dengan buah limau pulak... bawak balik buat modal kata depalah. Buah limau manis untuk simanis di rumah.

[Keterangan Gambar: Ha, inilah buah limau madu yang telah dipetik awal untuk habuan kami. Tengok tu... Tuan Jeet ngan PO Zain tersenyum girang macam ladang sendiri saja... hehehe jangan marah ha...]

No comments: