Friday, March 20, 2009

China ubah suai kapal perang lama pantau Spratly

BEIJING: China mungkin menggunakan kapal tentera laut tidak dipakai lagi yang diubah suai sebagai kapal peronda perikanan untuk meronda perairan kepulauan Laut China Selatan yang menjadi pertikaian beberapa negara.

Kira-kira dua minggu lalu bot China berdepan dengan kapal pemantau tentera laut Amerika Syarikat yang dikatakan oleh Beijing melakukan pemantauan haram di kawasan perairannya.


GAMBAR fail kemudahan China di kepulauan Spratly.

Penggunaan kapal peronda perikanan, dan bukan kapal tentera, boleh membantunya memasuki perairan itu dan mengelakkan konfrontasi dengan AS atau negara lain yang turut menuntut kawasan berkenaan yang mempunyai kekayaan sumber dan secara strategiknya penting.

Negara Asia selalunya menggunakan kapal pengawal pantai dan bukan tentera laut bagi mempertahankan tuntutan kepada sempadan maritim mereka, bagi mengelakkan konfrontasi lebih besar, katanya.

"China akan menggunakan dengan sebaik mungkin kapal tentera laut yang sudah tidak dipakai dan mungkin membina kapal pemantau perikanan, bergantung pada keperluan," kata Wu Zhuang, pengarah Penyeliaan Pentadbiran Perikanan dan Pelabuhan Ikan Laut China Selatan. Beliau tidak menyatakan sama ada bot berkenaan akan dilengkapi senjata.

Peningkatan kelengkapan tentera Beijing menyebabkan rasa kurang senang beberapa negara di Asia, terutama Taiwan, sebuah pulau pemerintahan sendiri yang dituntut oleh China sebagai haknya dan berikrar akan membawanya kepada pengawalan tanah besar, dengan paksaan, jika perlu.

Perairan Laut China Selatan dan laluannya ke Selat Melaka adalah penting bagi China sekiranya berlaku peperangan dengan Taiwan.

Awal minggu ini China menghantar kapal perikanan terbesar, Yuzheng 311, ke kawasan perairan di Spratly, sekumpulan pulau kecil di utara Pulau Borneo, yang kaya dengan sumber perikanan, minyak dan gas.

Kepulauan Spratly dituntut oleh China dan turut menjadi tuntutan sepenuhnya atau sebahagianya oleh Taiwan, Vietnam, Filipina, Malaysia dan Brunei.

"Kami sudah beberapa kali menyatakan pendirian China berkaitan Laut China Selatan ini," kata jurucakap Kementerian Luar, Qin Gang. - Reuters

Sumber : Berita Harian Online

CyberCoxswain: Rahsia Negara China yang telah bocor. Itu adalah strategi negara masing-masing dalam menjaga kedaulatan sempadan yang masih dalam pertikaian.

Sudah semestinya negara-negara lain juga mempunyai strategi masing-masing untuk tujuan yang sama termasuk Malaysia. Tetapi jagalah rahsia negara ibarat nyawa sendiri agar tidak melepasi sempadan.

Sedia Berkorban

No comments: