Wednesday, July 8, 2009

TLDM BANTU KAPAL PERANG INDONESIA

LUMUT, 17 Jun - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah mengambil tindakan pantas bagi menawarkan bantuan kepada kapal perang TNI-AL, KRI TELUK MANADO yang mengalami masalah mekanikal di Perairan Pulau Perak semasa kapal perang TNI-AL itu dalam pelayaran menuju ke Pangkalan Angkatan Laut (LANAL) di Belawan.

TLDM menghantar kapalnya, KD LAKSAMANA TUN ABDUL JAMIL serta Helikopter SUPER LYNX dari Skuadron 501 yang berpangkalan di sini untuk memantau serta sedia memberikan bantuan kepada kapal tersebut setelah mendapat maklumat dari pasukan ATM yang bertugas di Pulau Perak dan ianya disahkan oleh Penasihat Pertahanan di Jakarta yang memaklumkan KRI TELUK MANADO menghadapi masalah enjin di perairan Pulau Perak yang terletak 60 batu nautika dari Pulau Langkawi.

Kejadian berlaku sekitar jam 12 tengahari apabila asap tebal kelihatan dari kapal tersebut dan ketika dihubungi oleh Helikopter SUPER LYNX, kapal TNI-AL memaklumkan bahawa mereka hanya mengalami masalah mekanikal dan masih dalam keadaan terkawal serta tidak memerlukan bantuan. Walau bagaimanapun, kapal tersebut telah meminta kebenaran untuk bersauh 2 batu nautika barat Pulau Perak sehingga menunggu kapal bantuan TNI-AL.

Pulau Perak adalah merupakan salah satu pulau strategik di Selat Melaka yang terletak di dalam perairan Malaysia. Dilaporkan dua buah kapal TNI-AL dari Belawan, KRI KAPITAN PATIMURA dan KRI PITON sedang menuju ke Perairan Pulau Perak untuk mengiringi KRI TELUK MANADO balik ke Belawan lewat petang ini.

Sumber: Official TLDM Webpage

CyberCoxswain: Siapa kata TLDM bermusuh dengan Angkatan TNI Indonesia? Peristiwa ini menunjukkan sikap kita yang sebenar dalam hubungan di nusantara ini. Kepada media-media Indonesia... hebah-hebahkanlah cerita sebegini yang memupuk semangat muhibbah antara dua negara serumpun bukan melaga-lagakan supaya bercakaran yang tidak menguntungkan kedua-dua pihak seperti Harimau Malaya bergaduh dengan Garuda... Singa yang mendapat hasilnya....

No comments: