Friday, November 13, 2009

KD Tun Razak mantapkan pertahanan negara


Delegasi Malaysia dan tetamu kehormat bergambar di atas KD Tun Razak selepas ditauliahkan

Kapal selam kedua dijangka tiba Mei, ditempatkan di pangkalan TLDM di Sepanggar, Sabah

PENERIMAAN kapal selam kedua negara, Kapal Diraja (KD) Tun Razak di Cartagena, Sepanyol pada 4 November lalu serta pentauliahannya sehari kemudian, melengkapkan proses pembelian dua aset dengan nilai kontrak perolehan Euro 1.084 bilion (RM6 bilion) itu oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Ketibaan kapal selam jenis Scorpene dilengkapi teknologi terkini dunia yang dibina berdasarkan reka bentuk Kapal Selam Penyerang Nuklear (SSN) Tentera Laut Perancis itu pastinya dinantikan negara khususnya Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dalam memantapkan lagi benteng pertahanan negara bersama kapal selam pertama, KD Tunku Abdul Rahman yang tiba di negara ini pada 3 September lalu.

Pentauliahan KD Tun Razak disempurnakan dengan penuh istiadat tentera laut oleh Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar di Pangkalan Tentera Laut Sepanyol, Cartagena.

Majlis itu menandakan bermulalah `kerjaya’ aset canggih itu secara rasmi dalam perkhidmatan TLDM yang kini berusia 75 tahun.

KD Tun Razak di Cartagena, Sepanyol

Majlis bersejarah berkenaan disaksikan Duta Besar Malaysia ke Sepanyol, Datuk Naimun Ashakli Mohammad; Admiral Strategic Oceanic Force of French Navy, Laksamana Jean Francois Baud; Pengerusi Navantia, Aurelio Martinez Esteves dan Naib Pengerusi DCNS, Bernard Planchais.

Sehari sebelum majlis itu, Setiausaha Bahagian Perolehan Kementerian Pertahanan, Datuk Nadzri Siron yang mengetuai Tim Penerimaan Kapal Selam, menerima aset itu pada satu majlis menandatangani sijil penerimaan dan penyerahannya yang diadakan di dalam kapal selam itu sendiri.

Bagaimanapun, KD Tun Razak hanya dijangka tiba di negara ini Mei tahun depan. Sekembalinya ke negara ini, kapal selam itu akan turut berpangkalan di Markas Angkatan Kapal Selam, Pangkalan TLDM Kota Kinabalu di Sepanggar, Sabah dan akan menjalani ujian ketahanan serta keupayaan di perairan tropika.

Abdul Aziz dalam ucapannya berkata, nama Tun Razak dipilih sejajar sumbangan besar diberikan Perdana Menteri kedua itu yang juga digelar ‘Bapa Pemodenan’ Malaysia, selain keputusan meletakkan kapal selam itu dalam Kelas Perdana Menteri.
“Pentauliahan KD Tun Razak membolehkan peningkatan keupayaan TLDM melakukan pencegahan konvensional dan ini mampu menjadikan pasukan ini sebagai satu kuasa maritim serantau berwibawa sejajar wawasan kita menjadikannya sebagai tentera laut bertaraf dunia,” katanya.

Kata Abdul Aziz, kapal selam itu bersama KD Tunku Abdul Rahman serta kapal lain akan meningkatkan kemampuan TLDM bertindak secara berkesan terhadap sebarang usaha menggugat kedaulatan perairan negara serta kepentingan lain Malaysia secara keseluruhan.

“Sebagai aset strategik, pentauliahan ini akan memacu TLDM ke era teknologi tinggi serta menjadi pemangkin kepada hasrat TLDM untuk menjadi angkatan laut yang seimbang dan berwibawa,” katanya.

Abdul Aziz berkata, pentauliahan KD Tun Razak turut membuka laluan kepada TLDM untuk memainkan peranan positif kepada keselamatan rantau ini, termasuk melalui kerjasama dengan pasukan keselamatan negara lain.

Katanya, pemilikan kapal selam turut menandakan perubahan ketara penggunaan teknologi pertahanan negara yang lebih canggih serta peningkatan industri pertahanan negara.

Abdul Aziz merakamkan ucapan tahniah kepada kru kapal selam berkenaan kerana melepasi pelbagai ujian hingga melayakkan mereka diberi kepercayaan memikul amanah dan tanggungjawab besar mengendalikan aset penting itu.

Beliau turut merakamkan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan projek perolehan kapal selam, program latihan kru dan penubuhan pasukan kapal selam TLDM.

INFO KD TUN RAZAK:
•Kapal selam diesel-elektrik

•Berfungsi dan berperanan untuk melaksanakan pelbagai tugas dan misi seperti pengawasan perairan, pengumpulan data perisikan, menyekat jalur perhubungan laut, melancar serangan torpedo dan misil serta memasang dan mengaktifkan periuk api.

•Juga akan digunakan untuk latihan dalaman dan latihan bersama tentera laut asing bertujuan mempertingkatkan lagi keupayaan bawah air dan keupayaan permukaan TLDM.

SUMBER: Berita Harian Online

CyberCoxswain : Welcome a board!

No comments: