Friday, September 11, 2009

Berkorban demi negara

YANG di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bergambar bersama kelasi kapal selam pertama negara, Kapal Diraja Tunku Abdul Rahman (KDTAR) di Pangkalan TLDM Pulau Indah. Turut hadir, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Kelasi kapal selam KD TAR hilang nikmat hidup di darat harap dapat sambut lebaran bersama keluarga

SEPANJANG 54 hari belayar, dua anak kapal yang mengemudi kapal selam pertama negara, Kapal Diraja Tunku Abdul Rahman (KD TAR) hanya tidur empat jam sehari.

Kadang-kadang masa tidur mereka yang terhad itu diganggu dengan bunyi siren sebagai isyarat kebakaran menandakan mereka harus bangun bagi mengikuti eksesais kebakaran, satu perkara wajib yang perlu mereka lakukan.

Eksesais itu dibuat dari masa ke semasa supaya anak kapal sentiasa bersedia menangani sebarang kemungkinan sekiranya kapal selam itu mengalami masalah kerosakan enjin atau mungkin meletup.

Ini menunjukkan walaupun keadaan di dalam kapal itu sama sekali tidak sama dengan kehidupan di darat, tiada antara mereka yang curi tulang, tetapi meneruskan perjuangan sehingga selesai program latihan selama bermula dari Toulon Perancis, empat tahun lalu.

Leftenan Komander Mohd Hairul Fahmy Yob, 31, berkata, masa tidur semua anak kapal memang terhad walaupun mereka bekerja bertukar giliran sebanyak tiga kali.

“Kami hanya tidur empat jam sehari tetapi sekiranya giliran bertugas malam dan keadaan laut agak tenang, pada masa ini kita boleh tidur sehingga tujuh ke lapan jam bergantung kepada keadaan kapal atau gelora laut bagi memastikan perjalanan ke destinasi seterusnya selamat.

“Mungkin ramai tertanya-tanya aktiviti kami sepanjang berada di dalam kapal ini, waktu terluang yang terhad itu kami isi dengan mengadakan pertandingan bermain video elektronik (PS2), karom, `scrabble’ dan kadang-kadang kami akan berkaraoke,” katanya.

Mohd Hairul Fahmy berkata, ada sebuah televisyen disediakan kepada anak kapal, tetapi hanya boleh digunakan untuk menonton VCD yang dibawa dari rumah untuk tontotan beramai-ramai.

“Siaran memang susah nak dapat, sebab kami berada di tengah laut, internet lagi susah nak akses. Tapi ini semua bukan penghalang kepada kami untuk menggagalkan misi kerajaan Malaysia. Inilah pengorbanan kami.

“Pengorbanan yang saya maksudkan kerana Kami hilang cara hidup seperti orang lain, malah yang paling memedihkan kerana sarat menanggung rindu terhadap isteri, anak dan keluarga di kampung halaman,” katanya yang mengakui merindui isterinya, Syamazlin Syarif, 31, dan tiga anaknya.

Difahamkan semua 32 anak kapal ini sudah empat tahun tidak berkesempatan menyambut Aidilfitri bersama keluarga tersayang dan mereka berharap tahun ini, sinar keceriaan menyambut raya di tanah air berpihak kepada mereka.

Sepanjang berpuasa, Mohd Hairul berkata, mereka tidak pernah berdepan masalah kerana mungkin keadaan di dalam kapal yang mempunyai pendingin hawa, mereka kurang terdedah kepada panas terik yang boleh menyebabkan tekak haus dan perut berkeroncong.

Mereka juga tidak menghadapi masalah dengan juadah berbuka dan bersahur kerana semuanya disediakan sebaik mungkin, cuma dari segi rindu kepada air tangan isteri atau ibu yang selalunya membuatkan air mata menitik mengenangkan kampung halaman.

Sepanjang pelayaran juga mereka tidak pernah bersolat Jemaah tetapi sebagai musafir tetap mereka mengerjakan salah satu daripada rukun Islam itu dengan mengerjakan solat jamak.

“Kami akan bergilir sembahyang, dan sekiranya berkesempatan pada bulan puasa ini, sembahyang Tarawih dikerjakan secara sendiri dengan ajaran dan panduan daripada pegawai agama yang dilantik untuk memberi petunjuk kepada kami sekiranya mempunyai masalah berkaitan keagamaan.

Pegawai bertugas akan menggunakan kompas dan memberitahu arah kiblat setiap kali masuk waktu sembahyang.

Walaupun sudah 13 tahun berkhidmat dengan TLDM, Mohd Hairul Fahmy masih berdepan dengan masalah mabuk laut pada peringkat awal bertugas di dalam KD TAR.

“Saya memang tidak boleh bekerja sekejap sebab pening dan rasa loya, tetapi sokongan dan bantuan rakan supaya kuatkan semangat membuatkan saya bangkit meneruskan kerja di bawah skop kerja sebagai jurutera mekanikal,” katanya.

Berbeza pula dengan seorang lagi anak kapal, Leftenan Nik Zaaba Nik Abdullah, 30, dia tidak pernah mengalami masalah mabuk laut mungkin sudah biasa dengan keadaan laut yang bergelora.

“Saya tidak berhadapan dengan masalah itu, mungkin semangat saya kuat, tetapi sebenarnya masalah mabuk laut ini terjadi sebab kita memang tidak sihat pada peringkat awal,” katanya yang berasal dari Johor.

Sementara itu, Bintara Kanan, Jerry Kogon yang berasal dari Kota Belud, Sabah menyifatkan pemilihan sebagai kru pertama KD TAR adalah kenangan dan penghormatan kepada dirinya.

Beliau yang sebelum ini pernah berkhidmat di beberapa kapal milik TLDM seperti KD Sri Sarawak menyifatkan pengalaman berada dalam KD TAR sangat mencabar dan mengujinya walaupun ia bukan pengalaman pertamanya berkhidmat di dalam kapal.

"Banyak bezanya antara bertugas di kapal biasa milik TLDM dengan kapal selam terutama dari segi penugasan. Jika sebelum ini, saya bertugas sebagai juruteknik radio, tetapi apabila berada di KD TAR, saya melakukan kerja yang tidak pernah saya lakukan iaitu bahagian elektrik.

"Tugas ini benar-benar mencabar bagi saya yang tidak pernah mempunyai pengalaman sebelum ini. Dengan menyertai KD TAR, ia memberi peluang kepada saya untuk belajar sesuatu yang baru," katanya yang sudah berkhidmat hampir 14 tahun dalam TLDM.

Sumber: Berita Harian Online

CyberCoxswain: Itulah kehidupan sebagai anggota kapal selam yang memerlukan banyak pengorbanan jiwa dan raga demi negara tercinta Malaysia. Bukan calang-calang orang boleh memikul tanggungjawab sedemikian.Syabas dan tahniah kepada semua kru KDTAR yang selamat tiba ke tanahair. Sedia Berkorban.

No comments: