Tuesday, May 13, 2008

CO Division untuk KD Sri Pinang

CO Division (COD) ataupun Hari Pegawai Memerintah adalah perkara yang berlaku untuk setiap kapal atau pangkalan dalam Angkatan Tentera Laut.

Dalam TLDM, COD akan diadakan sekurang-kurangnya 3 kali setahun. Jadi ianya dah jadi macam rutin tahunan jugaklah. Bagi KD Sri Pinang (KDSP) acara ini dilakukan pada 10hb Mei lepas. Bersempena bakal tibanya Hari Pemeriksaan Tahunan / Inspection Day oleh Panglima Tentera Laut (PTL) yang mungkin akan berlaku pada 23hb ini.

Untuk acara ini, perbarisan dilakukan oleh semua anak kapal di pangkalan untuk dipersembahkan kepada Pegawai Memerintah. Acara utamanya adalah untuk memeriksa pakaian /dress up selalunya Pakaian No.1 / personal drill / kekemasan diri dan rupacara dari hujung rambut sampai ke hujung kaki mestilah dalam keadaan kemas dan mengikut peraturan angkatan tentera.

Seperti biasa semua aktiviti navy ini akan bermula sebelum "Colours" jam 7.40 pagi dengan berbaris di kiri dan kanan padang kawad dengan pakaian nombor satu yang terbaik. Kemudian semua platun akan masuk padang untuk mengambil Colours (colours ini bukan macam pensil warna, kalau nak tau nanti akan dijelaskan untuk tatapan semua dalam post berikutnya tungguuu... ). Tabik hormat diberi pada ketika "Ensign" dinaikkan pada tiang mass diiringi dengan nyanyian lagu Negaraku disusuli dengan lagu Samudera Raya.

Selepas semua tu selesai barulah acara dimulakan dengan ketibaan Pegawai Memerintah (CO) kapal, pemeriksaan baris anggota dalam setiap platun. Lupa nak bagitau CO KDSP ialah Komander DR Mohd Radza PSSTLDM. Jika ada ketidakpuasan hati oleh CO masalah tu akan diselesaikan / take note oleh Coxswain atau dalam Bahasa Melayu dipanggil Juragan (amboi banyak betulah istilah dalam navy ni...) tapi Coxswain ini tak sama dengan Cyber Coxswain yang founder blog ni lah. Ni Coxswain betul-betul bukan cobaannn..... coxswain pada hari tu ialah PO Azmi.

Selepas pemeriksaan selesai CO akan kembali ke pentas untuk acara berkawad / jalan lalu sebagai penghormatan kepadanya dan kawad ini mestilah dilakukan dengan sebaik mungkin untuk dipersembahkan kepadanya tanpa sebarang kecacatan.

Acara diteruskan dengan bacaan doa oleh PWII GI Abd Rahim. Selepas bacaan doa selesai semua platun keluar baris mengikut division masing-masing. Semua anggota dihidangkan dengan jamuan ringan untuk hari tu sebelum bersurai.

No comments: