Thursday, October 1, 2009

Pemimpin tentera laut seluruh dunia bincang usaha perangi lanun

WASHINGTON 1 Okt — Para pemimpin tentera laut dari seluruh dunia akan berkumpul di Newport, Rhode Island, minggu depan bagi membincangkan cabaran dan peluang maritim bersama untuk meningkatkan lagi kerjasama dalam kawalan maritim termasuk memerangi kegiatan lanun, kata Panglima Operasi Tentera Laut Amerika Syarikat Laksamana Gary Roughead di sini semalam.

Roughead berkata Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia Tan Sri Abdul Aziz Jaafar, yang menerima jemputan bagi menghadiri satu daripada perhimpunan terbesar dan bersejarah para pemimpin maritim, telah dijemput mengetuai panel perbincangan pada simposium tiga hari mulai 7 Oktober ini.

Malaysia, Singapura, Indonesia dan Thailand telah berjaya dalam kerjasama memerangi kegiatan lanun di Selat Melaka dan di rantau itu dengan berkongsi maklumat dan kerjasama tentera laut dalam memerangi lanun sehingga membawa kepada penurunan yang dramatik dalam insiden-insiden berkaitan, katanya.

Perisikan tentera laut Amerika dan Biro maritim antarabangsa di Kuala Lumpur, yang menjejaki kegiatan lanun di seluruh dunia, melaporkan penurunan dalam rompakan di laut berikutan tentera laut dan pengawal pantai mengambil tindakan mematahkan serangan.

Malaysia telah memberikan sumbangan yang signifikan dalam usaha memerangi kegiatan lanun di perairan Somalia dan pengalaman dan pengajaran dan kejayaan dalam usaha kerjasama di Afrika akan dikongsi dalam mesyuarat yang akan datang itu, kata Roughead.

Malaysia adalah sebahagian daripada kontinjen kawalan antarabangsa dengan dua dozen kapal perang daripada negara-negara termasuk Amerika, Rusia dan negara anggota Kesatuan Eropah dalam usaha anti-lanun di Teluk Aden.

Simposium dwitahunan Kuasa Laut kali ke-19 tahun ini akan menyambut ulang tahun ke-40 perhimpunan itu. Setakat ini 106 negara telah mengesahkan penyertaan dalam acara itu.

Buat pertama kali, Rusia dan Vietnam akan menghantar para pegawai kanan masing-masing sebagai anggota delegasi berbanding sebelum ini di mana mereka hanya menghantar atase tentera laut.

Ketara sekali ialah ketidakhadiran China. “Tidak, China tidak akan hadir,” kata Roughead.

— BERNAMA

CyberCoxswain: Baguslah cam tu... daripada dok bayar tebusan berjuta2 ringgit lebih baik mencapai kata sepakat dan bekerjasama penuh untuk memerangi lanun ini. Lagi sekali Malaysia menjadi contoh dalam membanteras kegiatan lanun di perairan negara... Syabas pada Malaysia dan Navy khususnya.

No comments: