Wednesday, November 18, 2009

Lanun pindah ke Lautan Hindi

Kawalan keselamatan ketat di Teluk Aden punca ubah lokasi operasi

NEW YORK: Tindakan masyarakat antarabangsa memperhebat langkah menangani rampasan kapal di perairan Somalia memaksa lanun beralih ke Lautan Hindi hampir dengan kepulauan Seychelles, kata Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-moon dalam satu laporan yang diedarkan, semalam.

Beliau berkata, kehadiran kapal tentera laut beberapa negara bagi memperketat kawalan menjadi faktor penting dalam menstabilkan keadaan di perairan Somalia.

Dalam laporan kepada Majlis Keselamatan PBB, beliau berkata, penempatan kapal tentera laut dan pesawat tentera selain usaha yang ditingkatkan oleh pemilik kapal sendiri mengurangkan kes rampasan oleh lanun termasuk rompakan bersenjata terutama di Teluk Aden.

Pada 2008, Pertubuhan Maritim Antarabangsa (IMO) melaporkan 307 insiden lanun dan rompakan bersenjata di seluruh dunia, 136 daripadanya di Afrika Timur.

Antara Januari hingga 30 September tahun ini, 300 insiden dilaporkan termasuk 160 di kawasan Afrika Timur. Sehingga 27 Oktober lalu, lapan kapal dan 178 pelaut ditahan, kata laporan terbabit.

Ketika lanun tidak mengubah cara operasi mereka antara pertengahan Mac dan akhir Oktober, laporan itu berkata aktiviti terbabit sudah beralih dari Teluk Aden ke sebelah barat Lautan Hindi dan baru-baru ini semakin menjadi-jadi dekat kepulauan Seychelles, menunjukkan lokasi kejayaan terbesar lanun.

"Ada juga maklumat yang didapati bahawa kapal lebih kecil seperti kapal nelayan dan kapal percutian menjadi sasaran tetapi belum ada data mencukupi mengenai analisis lengkap," kata Ban.

Leftenan Nate Christensen dari Armada ke-5 tentera laut Amerika Syarikat berpusat di Bahrain berkata, 25 kapal dari 14 negara meronda di Teluk Aden dan Lautan Hindi, minggu lalu.

Ban berkata, Bahamas, Liberia, pulau Marshall dan Panama menjadi negara paling awal menandatangani perisytiharan New York yang menggariskan mengenai amalan pengurusan terbaik antarabangsa untuk melindungi kapal dari lanun pada 29 Mei lalu.

Sejak itu lima lagi negara menandatanganinya iaitu Cyprus, Jepun, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. – AP

SUMBER: Berita Harian Online

CyberCoxswain: Mereka dah semakin dekat dengan Malaysia tak jauh lagi dah Laut Hindi dengan Selat Melaka... hati-hati dan berwaspada. Mungkin mereka akan berhenti seketika sempena LIMA Langkawi 2 minggu lagi... sebab banyak kapal-kapal Navy akan berada di sekitar situ sebelum sampai ke perairan kita.

No comments: