Thursday, September 15, 2011

Berkorban demi keselamatan negara

ANAK kapal KD Terengganu turut meraikan Aidilfitri walaupun berada di atas kapal demi menjaga kedaulatan perairan negara. - Gambar RUSHDI SALLEH

MUNGKIN ramai yang tidak sanggup jika ditawarkan bekerja pada hari raya. Namun bagi anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), bekerja pada hari raya merupakan tanggungjawab yang perlu dipikul mereka.

Walaupun sedih beraya di perbatasan, mereka bangga dapat berbakti kepada negara yang tercinta dan memahami tugas mengawal keselamatan perairan negara daripada ancaman musuh perlu diutamakan.

Sebagai anggota TLDM, mereka bersedia berkorban perasaan dan nyawa demi negara pada bila-bila masa sahaja apabila dikehendaki.

Tidak dinafikan, sebagai manusia biasa, sudah tentu terdetik perasaan sayu di sanubari mereka apabila terpaksa menyambut Hari Raya Aidilfitri jauh daripada keluarga tersayang di kampung halaman.

Bagi Pegawai Pemerintah Kapal Diraja (KD) Terengganu, Komander Badarudin Taha, beliau amat berbangga kerana yakin dengan pengorbanan anggota TLDM membolehkan rakyat negara ini beraya dengan aman.

"Rakyat Malaysia boleh yakin dan beraya dengan gembira kerana ada orang yang menjaga sempadan negara daripada anasir-anasir luar.

"Mereka boleh tidur dengan lena dan tidak perlu berasa takut dengan keselamatan mereka. Dengan adanya TLDM, insya-Allah negara kita akan aman," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Bagi Leftenan Komander Mohd. Asrul Asnan, dia tetap berasa bangga walaupun terpaksa belayar di tengah laut pada Hari Raya Aidilfitri demi tugas menjaga keamanan negara.

"Anggota TLDM dikehendaki membiasakan diri dengan keadaan ini kerana keamanan negara adalah keutamaan kami.

"Kami sanggup melakukan pelayaran pada Hari Raya Aidilfitri kerana ini merupakan tanggungjawab kami sebagai warga TLDM," katanya.

Bagaimanapun katanya, dia tetap sedih jika mengenangkan isteri dan anak-anak di rumah.

"Siapa yang tidak sedih beraya jauh daripada keluarga namun demi negara yang tercinta saya kena tabahkan hati," katanya.

Bagi Laskar Kanan Zainal Abidin Majid yang sudah berkhidmat selama 13 tahun, menyambut hari raya di laut menjadi lumrah kepada diri dan keluarganya sejak sekian lama.

"Saya bersyukur kerana isteri dan dua anak saya memahami bahawa suami dan ayah mereka tiada di rumah kerana berjuang untuk negara," katanya.

Dia yang sudah tujuh kali beraya di atas kapal memberitahu, dia tidak kisah beraya jauh daripada keluarga asalkan rakyat negara ini dapat hidup dengan aman dan damai.

Sementara itu, Leftenan Komander Syameer Osdor berkata, walaupun terpaksa berhari raya di atas kapal, ia sudah menjadi kebiasaan kepadanya selama bertugas sebagai anggota TLDM.

Jelasnya, walaupun sedih berjauhan dengan keluarga pada hari raya, kehadiran rakan-rakan sekerja mengubati kesedihan tersebut.

"Untuk mengubati kesedihan itu kami akan mengadakan beberapa aktiviti seperti menganyam ketupat bagi mengubati rindu kepada keluarga.

"Bagaimanapun, tumpuan kami kepada aspek keselamatan dan kedaulatan negara tidak pernah terabai kerana itu tujuan kami berada di laut pada Hari Raya Aidilfitri," ujarnya.

Pegawai Waran 1, Abdul Khanis Yahya pula memberitahu, dia sudah tidak kisah apabila diarahkan untuk beraya di atas kapal.

"Namun saya tetap komited menjalankan tanggungjawab dengan penuh dedikasi walaupun terpaksa berjauhan daripada keluarga," katanya.

Menurutnya, walaupun menyedari merindui isteri dan anak-anak pada Hari Raya Aidilfitri, demi tugas segalanya ditempuhi dengan cekal.

"Perasaan rindu itu sedikit terubat apabila anak-anak kapal yang lain mengeluarkan juadah hari raya yang dibawa oleh mereka selain mengenakan pakaian baju Melayu buat seketika bagi merasai suasana hari raya di atas kapal," ujarnya.


CyberCoxswain: Pengorbanan yang tidak sia-sia. Syabas dan Selamat Hari Raya kepada semua anggota TLDM dan PSSTLDM. Sedia Berkorban!

No comments: