Friday, June 24, 2011

KD Sri Pinang Sasar Bukan Melayu Sertai Pasukan Simpanan TLDM

Tengah dok servey ruang maya Bernama, nampak berita ni:

April 27, 2011 16:49 PM

GEORGE TOWN, 27 April (Bernama) -- Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia (PSSTLDM) akan memfokuskan kepada pengambilan daripada bukan Melayu dalam pengambilan baru anggotanya bulan depan.

Pegawai Memerintah KD Sri Pinang Kapten Datuk Dr Mohd Razha Abdul Rashid berkata ini kerana penyertaan kaum lain khususnya Cina dan India dalam pasukan itu masih rendah berbanding Melayu.

"Daripada 300 anggota yang sedia ada (di sini), hanya 25 terdiri daripada kaum Cina manakala kaum India hanya 4 orang, lain-lain bangsa sebanyak 8 orang manakala selebihnya adalah Melayu," katanya kepada pemberita selepas sambutan ulang tahun TLDM ke-77, di sini Rabu.

Beliau berkata anggota simpanan itu berperanan membantu TLDM menjalankan operasi dalam negeri dan bantuan bencana alam serta kejadian lain yang memerlukan khidmat mereka.

Pengambilan ini hanya sekali dalam setahun dan setiap anggota simpanan yang diambil perlu mengikuti tiga latihan iaitu latihan mingguan mencakupi tempoh 240 jam, latihan berterusan selama 14 hari selain perlu mengikuti kem tahunan selama 15 hari, katanya.

Mohd Razha berkata hingga kini PSSTLDM mempunyai kekuatan 5,000 anggota di seluruh negara.

Katanya penyertaan terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang berumur 18 tahun hingga 35 tahun, dan mereka yang ingin maklumat lanjut boleh hubungi talian 04-6583012 atau hadir ke KD Sri Pinang di Jalan Akuarium, Gelugur.

Sumber: BERNAMA

CyberCoxswain: Marilah ramai-ramai kita mencurah bakti dan berkhidmat untuk negara dalam bidang kesukarelawan melalui Pasukan Simpanan Sukarela TLDM di unit KD Sri Pinang. Pengambilan masih dibuka untuk anggota LLP (Lain-Lain Pangkat). Sila hubungi unit tersebut untuk maklumat lanjut.... Sedia Berkorban!

1 comment:

DCA Sandakan said...

http://dcasandakan.blogspot.com/

singgah singgah la laman kami..