Wednesday, December 10, 2008

Audit Pengurusan KDSP 2008

Tahun 2008 merupakan tahun akhir untuk base KD Sri Pinang (KDSP) untuk menerima Audit Pengurusan Tahunan kerana base ini bakal dirobohkan dan dibangunkan semula untuk kepentingan PSSTLDM sebagai Pusat Latihan PSSTLDM yang serba lengkap dalam negara.

Dijangka dirobohkan pada Febuari 2009 dan base ini akan ditempatkan sementara di satu kawasan yang sedang diubahsuai untuk dijadikan tempat latihan sementara untuk PSSTLDM sebelum base baru siap kelak.

Selalunya untuk audit pengurusan di KDSP dijalankan pada pertengahan tahun seperti bulan April hingga Julai tetapi tahun ini diadakan pada bulan yang sepatutnya tiada PSS mengikuti latihan iaitu pada tarikh 1 hingga 4 bulan Desember. Jadi kalau kekurangan anggota untuk parade memang tidak boleh nak salahkan mereka.

Tetapi sebarang kemungkinan boleh berlaku. Kehadiran anggota PSSTLDM kali ini teramai dalam sejarah walaupun kehadiran tidak seratus peratus. Penuh padang kawad untuk perbarisan kali ini dengan disertai pelatih-pelatih kursus dari PALAPES Laut UUM dan USM.

Pemeriksaan barisan oleh Inspektorat Jeneral (IJ) Pengurusan Strategik, Laksamana Pertama Rusli Bin Idris dimulakan dengan platun pegawai. Hampir setiap anggota dalam baris disapa oleh beliau dan ini membuatkan semua anggota menganggap beliau begitu 'friendly'. Tetapi aura 'panglima' tetap ada dan inilah yang membuatkan anggota-anggota gugup ketika berhadapan dengannya.

Walaupun sebelum ini Pegawai Memerintah memberitahu Panglima Tentera Laut, Laksamana Dato' Sri Abdul Aziz Bin Hj. Jaafar sendiri akan turun ke KDSP dan satu acara untuk sesi dialog dengan beliau akan diadakan dengan anggota PSSTLDM tetapi tidak menjadi.

Perbarisan berakhir dengan jayanya dan malam itu satu Majlis Malam Mesra diadakan untuk meraikan IJ dan semua yang terlibat. Menu untuk makan malam merupakan nasi tomato berlaukkan ayam masak merah, daging masak hitam, acar timun, buah-buahan, kuih puding dan minuman oren. Tetapi untuk meja VIP ada tambahan menu istimewa khas untuk IJ dan pegawai-pegawai audit.... mungkin boleh bagi markah lebih sikit ke mana tahu...

Seperti biasa menu disajikan oleh caterer yang tidak asing lagi di KDSP iaitu X-Navy dan X-PSSTLDM Coxswain Daud. Memang sedaplah makan malam tu...

"Show Time"

Selesai makan, Panglima IJ berkelapangan untuk mendengangkan lagu dari Broery Marantika. Wah! boleh tahan jugak panglima kita ni ye...

Untuk persembahan malam itu pelatih-pelatih kursus PALAPES UUM dan USM diminta membuat 2 persembahan dan nyanyian karaoke. Dan tak terlepas juga masing-masing satu persembahan dari PSSTLDM dengan Boria KD Sri Pinang dan dari kumpulan Bintara Muda (PO - sebutan P.O.) PSSTLDM.

Mungkin persembahan boria yang ceria, berkilauan, mengancam dan memikat jiwa membuatkan peratusan markah menjadi lebih tinggi seperti satu rangkap boria berbunyi "Oh Bukit Bendera hai tanahnya tinggi, samalah dengan markah kami..." hinggakan mendapat tepukan gemuruh dan jemputan tak rasmi dari pegawai dari Mindef untuk aktiviti Januari tahun depan (masalah jugak ni...). Syabas!

Acara penutup malam mesra disudahi dengan persembahan dari kumpulan PO dengan persembahan bertajuk Gadis Melayu. Ini pun membuatkan Panglima, Dato' CO dan penonton tidak senang duduk dengan gelagat 'gadis-gadis melayu' yang didatangkan khas diiring dengan muzik rancak dari lagu Gadis Melayu ini. Sampaikan ada yang tak tahan gerrram untuk menari bersama-sama gadis-gadis ini.

Ini kerana 'gadis-gadis melayu' yang didatangkan khas ini 'tidak tulen' kerana mereka ini adalah dari PO-PO lelaki (yang bermisai lebat pun ada) yang memakai baju kedah dan berkain batik berlakon sebagai 'gadis perawan'. Hebat jugak PO-PO kita ni... baca doa boleh, bawa bas boleh, mengajar pun boleh dan semua mereka ni serba boleh dan memang pro... bagi jelah apa pun memang jadi dengan depa ni... syabas sekali lagi!!

Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih di atas kerjasama semua anggota yang terlibat samada regular mahupun PSS dan juga Palapes dalam menjayakan audit pengurusan dan malam mesra kali ini.

Majlis bersurai dengan memori indah jam 2030. Well done!

No comments: